تاریخ آخرین ویرایش:

معافیت سربازی چشم و شرایط آن

معافیت سربازی چشم واقعاً امکان پذیر است؟ شرایط آن چیست؟ معافیت پزشکی چشم، یکی از راهکارهای رایج برای رهایی از دو سال خدمت و دوری از خانواده است که در صورت داشتن شرایط آن می‌توان برای همیشه یا به‌طور موقت از رفتن به سربازی در امان ماند. در آیین نامه سازمان نظام پزشکی، انواع مختلفی از بیماری‌های چشمی برای معافیت مشخص شده است که سربازان وظیفه شناس با تایید یک یا چند مورد آن، دیگر نیازی به گذراندن دوره سربازی ندارند.

رفتن به سربازی بعد از گذراندن دوره 18 سالگی، جزء دغدغه‌های اصلی پسران است که اکثرشان ترجیح می‌دهند هر چه زودتر این دوره را سپری کنند و خیالشان بابت این موضوع راحت شود. اما عده‌ای دیگر با کمک روش‌های مختلف مانند معافیت پزشکی، چه از نظر روحی و چه از نظر روانی ازرفتن‌به خدمت گذر می‌کنند. معافیت پزشکی انواع مختلفی دارد که در این مطلب به معافیت پزشکی چشم می‌پردازیم. پس برای کسب اطلاعات دقیق‌تر همراه ما باشید.

معافیت پزشکی چشم سربازی در سال ۱۴۰۱ چگونه است؟

بیماری‌های چشمی و عارضه‌های بینایی، یکی از رایج‌ترین مشکلات پزشکی است که با کمک آن افراد می‌توانند معافیت سربازی خود را دریافت کنند. چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن شناخته می‌شود که درصورت ایجاد هرگونه نقص و مشکل در سیستم بینایی، فرد در انجام فعالیت‌های روزانه با دغدغه‌های بسیاری مواجه خواهد شد. بنابراین هرگونه اختلال در بینایی و ضعیف بودن چشم در نحوه معافیت سربازی در سال 1401 بسیار تاثیرگذار است. البته خوب است بدانید مدرک تحصیلی روی دریافت معافیت سربازی چشم اثر فوق العاده‌ای دارد و هر چه تحصیلات فرد بالاتر باشد، دریافت معافیت سخت‌تر خواهد بود.

با داشتن بعضی بیماری های چشمی می توان از سربازی معاف شد.

 علائم بیماری‌های چشمی برای معافیت سربازی 

بیماری‌های چشمی همانند دیگر قسمت‌های بدن بسیار گسترده است و جوانان بسیاری به اشکال مختلف با آن‌ها درگیر می‌شوند. برخی بیماری‌های چشمی به‌صورت وراثتی و یا مادرزادی به فرد منتقل می‌شود و برخی دیگر بر اثر عوامل محیطی اتفاق می‌افتد.

اما سؤال اینجاست، چه بیماری‌های چشمی دقیقاً به معافیت سربازی چشم کمک می‌کند؟ بیماری‌های چشمی هر کدام می‌تواند علائم گسترده یا مختصری داشته باشد و تشخیص آن‌ها به‌سادگی امکان پذیر نیست. حتی ممکن است برخی افراد دچار بیماری چشمی خاصی شده باشند که از آن بی خبرند. بنابراین تشخیص درست و دقیق مشکلات بیماری تنها توسط چشم پزشک انجام می‌شود.

البته مشاهده علائم گفته شده در موارد زیر می‌تواند نشانه‌ای از بروز بیماری‌های چشمی باشد که در صورت مواجه شدن با آن‌ها بهتراست به پزشک مراجعه کنید:

  • ایجاد درد در ناحیه چشم 
  • سوزش چشم
  • سردرد در ناحیه پیشانی و چشم‌ها
  • قرمزی چشم 
  • تار شدن و تاری قدرت دید 
  • عفونت چشم
  • کاهش بینایی چشم 
  • اشک آلود بودن دائم چشم‌ها

داشتن بعضی از علائم و مشکلات چشم در صورت تایید پزشک باعث معافیت سربازی می شود.

اولین اقدامات برای معافیت چشم پزشکی 

اگر از دریافت معافیت سربازی چشم در سال 1401 مطمئن هستید، ابتدا باید برای دریافت دفترچه راهنمای سربازی به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید. هنگام دریافت این دفترچه، فرم‌های لازم برای معافیت نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

سپس مراحل گفته شده در زیر را طی کنید:

  • بعد از دریافت دفترچه معافیت، لازم است برای اثبات مشکل چشم خود به پزشک مراجعه کنید. پزشک با آزمایشات و معاینات انجام شده نوع بیماری را مشخص می‌کند و گواهی اثبات آن را همراه با مهر و امضا به ثبت می‌رساند.
  • سپس مدارک لازم را همراه با برگه معاینه به سازمان وظیفه تحویل می‌دهید و بعد از بررسی‌های انجام شده، برگه دعوتنامه برای مراجعه به بیمارستان ارسال می‌شود. شما باید در زمان مشخص شده، به بیمارستان مورد نظر مراجعه کنید تا تحت پزشک تایید شورای پزشکی، آزمایشات لازم و تخصصی‌تر انجام شود.
  • بعد از تایید بیمارستان مورد نظر، مدارک نهایی شما توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، معافیت دائم یا موقت را دریافت می‌کنید.

بیماری‌های معافیت پزشکی چشم و عوارض بینایی

عوامل مختلفی در ایجاد بیماری‌های چشمی، دخیل هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی و امکانات به‌روز است. این روزها دلیل بسیاری از مشکلات و بیماری‌های چشمی و عوارض بینایی، استفاده زیاد از تکنولوژی‌ها و عدم مراقبت است که در بیشتر مواقع، جبران آن‌ها به پرداخت هزینه‌های بسیار نیاز دارد. البته عامل ژنتیک نیز در ایجاد بسیاری از عوارض بینایی دخیل است که به‌راحتی با کمک آن می‌توان معافیت سربازی چشم را دریافت کرد. 

در ادامه با رایج‌ترین بیماری معافیت سربازی چشم آشنا می‌شوید:

آب مروارید

یکی از رایج‌ترین اختلالات چشمی است که باعث ازدست‌رفتن شفافیت عدسی چشم می‌شود، آب مروارید است. هنگامی‌که عدسی چشم‌ها شروع به کدرشدن می‌کند، توانایی تمرکز نور بر شبکیه نیز از بین می‌رود و درنتیجه فرد با تصاویری کدر و مات روبرو می‌شود. در این مواقع تشخیص درست اجسام و تصاویر بسیار سخت است.

آب سیاه

آب سیاه، براثر آسیب‌دیدگی عصب بینایی اتفاق می‌افتد که به مرور زمان باعث ازدست‌رفتن دید چشم‌ها خواهد شد. معمولاً میزان بینایی که به‌خاطر آب سیاه از بین می‌رود، غیرقابل بازگشت است و در صورت عدم درمان دید محیطی کاملاً از دست می‌رود.

دوربینی

دوربینی، جزء بیماری‌های فراگیر چشمی است که با نشانه‌هایی همچون سردرد و درد در ناحیه چشم همراه می‌شود. افراد دچار به دوربینی برخلاف اجسام دور، اجسام نزدیک را به‌خوبی نمی‌بینند و برای مشاهده و تمرکز کردن، دچار مشکل می‌شوند.

نزدیک بینی

نزدیک بینی، برخلاف دوربینی، بینایی دور را دچار مشکل می‌سازد درحالی‌که اجسام نزدیک به‌راحتی قابل تشخیص هستند. این اختلال براحتی با کمک لنزهای تماسی، عینک و یا جراحی قابل رفع است و جای نگرانی نیست.

آستیگماتیسم

آستیگماتیسم، یک اتفاق بسیار رایج در دید چشم هاست که به‌دلیل کروی نبودن کامل چشم‌ها رخ می‌دهد. این عارضه نیز با کمک لنز، عینک و عمل جراحی قابل رفع است. درحالی‌که علت اصلی آن هنوز مشخص نشده است.

معمولاً افراد دچار آستیگماتیسم تنها توانایی مشاهده دقیق نقطه‌ای خاص را دارند، درحالی‌که دیگر نقاط در فواصل مختلف را به‌صورت تار و مواج می‌بینند.

قوز قرنیه

قوز قرنیه، ابتدا به‌شکل بیماری‌های دیگر مانند نزدیک‌بینی و آستیگمات خودش را نشان می‌دهد. سپس بیمار دچار برجستگی قرنیه به سمت جلو می‌شود که این عارضه بیشتر در سنین بلوغ رخ می‌دهد. قوز قرنیه می‌تواند وراثتی باشد و خانواده‌هایی که با این مشکل روبرو هستند، احتمال اینکه فرزندانشان نیز مبتلا شوند نسبت به دیگر افراد چند برابر است.

انحراف چشم 

انحراف چشم، یکی دیگر از بیماری‌های چشمی است که در صورت مواجه شدن با آن دریافت معافیت چشم امکان پذیر است. این عارضه به‌گونه‌ای است که چشم‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند و هر دو در یک راستا قرار ندارند.

پیوند قرنیه

پیوند قرنیه، جراحی است که قرنیه فرد بیمار با قرنیه فرد دیگری که دارای قرنیه سالم است، جایگزین می‌شود. هدف از اجرای عمل پیوند قرنیه رفع تاری و کدر بودن قرنیه است. معمولاً کسانی که دچار بیماری‌هایی همچون قوز قرنیه، التهاب و کدورت قرنیه هستند، این پیوند را انجام می‌دهند.

ناخنک

ناخنک، یکی از عارضه‌های ظاهری چشم است که به شکل توده‌ای صورتی رنگ در گوشه‌های چشم ایجاد می‌شود. این مشکل به‌دلیل رشد بافت پیوندی و رگ‌های ملتحمه رخ می‌دهد که ممکن است در هر دو چشم نیز ظاهر شود. ناخنک چشم برخلاف دیگر عارضه‌ها خطر خاصی به‌همراه ندارد. اما ممکن است در صورت پیشرفت به مشکلات بینایی ختم شود.

افتادگی پلک

افتادگی پلک، یکی از مشکلات رایج در زیبایی صورت است که می تواند برای دریافت معافیت سربازی چشم اثرگذار باشد است. معمولا این مشکل با گذشت زمان و افزایش سن اتفاق می‌افتد. اما ممکن است در سنین جوانی نیز به‌دلایل مختلفی رخ دهد. این عارضه با کمک روش‌های جراحی و غیرجراحی مانند ورزش برطرف می‌شود که انتخاب روش مناسب تنها به نظر پزشک بستگی دارد.

فلج عضله چشم

فلج عضله چشم، یکی از اختلال‌های حرکت چشم است که بر اثر آسیب‌دیدگی عصب مغز ایجاد می‌شود. رایج‌ترین علائم این بیماری دوبینی است و هنگام مشاهده اجسام دور دچار این اختلال خواهید شد.

دلایل مختلفی باعث فلج عضله چشم می‌شود که مهم‌ترین آن مادرزادی است و فرد ممکن است از همان بدو تولد با این مشکل همراه باشد.

خشکی چشم

خشکی چشم یا سندروم خشکی چشم، در سنین مختلفی اتفاق می‌افتد که اصلی‌ترین نشانه آن خشک شدن زود هنگام اشک چشم است. این عارضه ممکن است برای یک یا هر دو چشم رخ دهد و در نهایت به عفونت چشم تبدیل شود.

شرایط معافیت سربازی چشم بر اساس مدرک تحصیلی

شرایط معافیت پزشکی چشم، برای هر فردی متفاوت است و برای دریافت آن لازم است مراحل مختلفی طی شود. یکی از عوامل تاثیرگذار در دریافت معافیت مدرک تحصیلی است که هر چه مدرک تحصیلی بالاتر باشد، دریافت معافیت پزشکی کمی سخت می‌شود.

اگر کسی دانشجو باشد، تا زمان اتمام تحصیل از سربازی معاف است.

بر اساس ماده 31 دانشگاه، دانش آموزان و دانشجویانی که با تایید وزارت و دانشگاه و مؤسسه در حال تحصیل هستند، می‌توانند تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند از حضور در سربازی معاف باشند. حداکثر زمان معافیت تحصیلی بر اساس دوره تحصیلی مشخص می‌شود که برای دانش‌آموزان تا سن ۲۰ سالگی، برای دانشجویان دوره کاردانی حداکثر دو سال و نیم، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر سه سال و کارشناسی پیوسته ۵ سال و کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال دکتر پزشکی پیوسته 8 سال و دکترای تخصصی 6 سال است. امکان تمدید معافیت در مواقع خاص به تشخیص و اعلام کمیسیون وجود دارد که حداکثر زمان قابل ارفاق، یک سال است.

حال برای کسب اطلاعات دقیق در مورد دریافت معافیت پزشکی چشم، باید مشکل چشم دقیقاً مشخص شود تا بر اساس آن نحوه معافیت اعلام گردد. به‌عنوان مثال، افراد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و دچار به ضعف بینایی، بیش از 6 دیپوتر توانایی دریافت معافیت دائم پزشکی را دارند. در حالی که دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر با ضعف بینایی بیش از ۸ دیپوتر می‌توانند معافیت دائم پزشکی را دریافت کنند.

مجموع نمره چشم برای معافیت 

نمره چشم، میزان ضعیف بودن بینایی را مشخص می‌کند که هرچه عدد بیشتر باشد چشم‌ها ضعیف‌تر خواهند بود. چشم‌ها به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن نقش بسیار مهمی در زندگی ایفا می‌کنند و با حساسیت‌های بسیاری همراه هستند. حال فردی که دارای نمره چشم بسیار بالایی است، بدون شک برای انجام فعالیت‌های روزانه با مشکلات مختلفی روبرو می‌شود و در صورت عدم استفاده از عینک انجام بسیاری از امور ممکن نخواهد بود. به‌همین‌دلیل، در معافیت پزشکی سربازی بسیار تاثیرگذار است.

نمره چشم برای معافیت سربازی باید از یک محدوده ای بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: برای عمل لیزیک، نمره چشم باید چند باشد؟

نحوه محاسبه شماره چشم برای معافیت

نحوه محاسبه شماره چشم، برای معافیت به دو بند تقسیم می‌شود که نحوه محاسبه در هر کدام برای دارندگان دیپلم و بالاتر از دیپلم نسبت به افراد زیر دیپلم متفاوت است.

بند اول: بیماری‌های هیپرمتروپی و سیکلوپلژی

هیپرمتروپی بیش از 6 دیوپتر یک چشم: معافیت کامل

افراد دارای مدارک بالاتر همراه با هیپرمتروپی بیش از 8 دیوپتر: معافیت کامل

هیپرمتروپی هر یک از چشم از 3 الی 6 دیوپتر: معافیت خدمات رزمی

افراد دارای مدارک بالاتر و هیپرمتروپی از 3 الی 8 دیوپتر هر کدام از چشم: معافیت خدمات رزمی

 بند دوم: بیماری‌های آستیگماتیسم ساده، مرکب یا مخلوط با سیکلوپلژی کامل

افراد دچار به دیوپتر آستیگمات ساده، مرکب یا مخلوط بالی 5 دیوپتر یک چشم: معافیت کامل

افراد دارای مدارک بالاتر و دیوپتر آستیگمات ساده، مرکب یا مخلوط بالای 7 دیوپتر یک چشم: معافیت کامل

افراد دارای آستیگمات ساده، مرکب با مخلوط از 3 الی 5 دیوپتر برای هر یک از چشم‌ها: معافیت از خدمات رزمی

افراد دارای مدارک بالاتر و آستیگمات ساده، مرکب یا مخلوط از 3 الی 7 دیوپتر برای هر یک چشم‌ها: معافیت از خدمات رزمی

معافیت سربازی چشم ضعیف

ضعیف بودن چشم، به سه دسته نزدیک بینی، دوربینی و آستیگمات تقسیم می‌شود که معافیت دائم و معاف از رزم، به شرایط مختلف هر کدام از چشم‌ها بستگی دارد. همچنین مدرک تحصیلی شخص در دریافت معافیت بسیار اثرگذار است. در موارد زیر با شرایط معافیت پزشکی چشم بر اساس میزان نمره‌های مختلف چشم و هر کدام از مشکلات چشمی آشنا می‌شوید:

  • نزدیک بین:

افراد زیر دیپلم، دارایی دیپلم و کاردانی: بیشتر از ۶

افراد دارای کار مدرک کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا: بیشتر از ۸

  • دوربینی:

افراد زیر دیپلم، دارای دیپلم و کاردانی: بیشتر از ۶

افراد دارای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا: بیشتر از ۸

  • آستیگمات:

افراد زیر دیپلم دیپلم و کاردانی بیشتر از ۵ دیپوتر

افراد دارای مدرک کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا بیشتر از 7 دیپوتر

معافیت سنی جدید سربازی

معافیت سنی، برای افراد دارای شرایط سنی و تحصیلی خاص در نظر گرفته شده است که این دسته از افراد در ۵ گروه تقسیم شدند. در صورت دارا بودن هر یک از شرایط زیر می‌توانید از سربازی معاف شوید:

کسانی که دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم دیپلم و فوق دیپلم هستند و جزء متولدین تا پایان سال ۱۳۵۴ می‌باشند.

  • افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس که متولدین تا پایان سال ۱۳۵۴ هستند.
  • افراد دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و جزء متولدین تا پایان سال ۱۳۵۲ 
  • افراد دارای مدرک تحصیلی دکترای غیر پزشکی و جزء متولدین تا پایان سال ۱۳۵۰
  • افراد دارای مدرک تحصیلی دکتری پزشکی و دامپزشکی و جز متولدین تا پایان سال 1344 و همچنین متولدین سال ۱۳۴۵، در صورتی که اگر در سال ۱۳۸۰ دکترای دانشجوی کارشناسی ارشد در حال تحصیل بودند.

لیست بیماری‌های چشم که منجر به معافیت دائم می‌شوند 

علاوه بر موارد دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم که دارای شرایط خاص برای معافیت سربازی چشم در سال 1401 هستند و از قبل تعریف شده است و مواردی از بیماری‌های رایج که قبل از آن‌ها نام بردیم، با داشتن این دسته از بیماری‌های نادر ارائه شده در موارد زیر نیز می‌توانید معافیت دائم از خدمت را کسب کنید:

  • بیماری‌های ملتحمه مانند سیمبلفارون، آنتروپیون، اکتروپیون و سیملبفارون در هر دو چشم 
  • کلبوم مادرزادی مردمک همراه با درگیری شبکیه
  • ایریدوسیکلیک های شدید و مزمن
  • کراتیت‌های آنترستیسیل و دیستروفی قرنیه
  • اکلوزیون و سیکلوزیون کامل مردمک
  • ایریدکتومی یا ایریدودیالیز وسیع حاصل از حادثه یا جراحی
  • کلبوم مادرزادی مردمک همراه با درگیری شبکیه
  • کدورت شدید زجاجیه حاصل از بیماری‌های زمینه‌ای و تروما
  • رتینت پیگمانتوزا یا غیر پیگمانتوزا و زالی
  • دژنرسانس های شبکیه و شب کوری شدید
  • لوکساسیون کامل یا ناقص عدسی، لنتیکیونس و یا فقدان عدسی یک چشم
  • انفصال شبکیه جراحی شده یا نشده
  • اگزوفتالمی های تومورال یا ضربان دار
  • نیستاگموس دائمی یا مشهود
  • میکروفتالمی یا بوفتالمی یا اختلال بینایی یا کراهت منظر

لیست بیماری‌های چشم که منجر به معاف از رزم می‌شوند

  • بیماری‌های ملتحمه مانند: سیمبلفارون، آنتروپیون؛ اکتروپیون و گزروزیس در یک چشم
  • کلبوم مادرزادی مردمک بدون درگیری شبکیه
  • ابریدکتومی یا ایریدودیالیز گسترده حاصل از حادثه یا جراحی بدون کاهش دید و عوارض ناگوار
  • انحراف چشم یا استرابیسم
  • دژنرسانس های شبکیه و شب کوری خفیف
  • کدورت‌های عدسی بدون ایجاد اختلال دید
  • ورم ملتحمه فصلی شدید
  • آمبلیوپی

معافیت پزشکی چشم برای سربازان در حین خدمت 

درصورتی‌که فرد حین انجام وظیفه با مشکلات چشمی همراه شود، با بررسی‌های لازم می‌توان از ادامه خدمت رهایی یابد. معمولاً شرایط معافیت چشم پزشکی حین خدمت شامل همان مشکلات و بیماری‌های اعلام شده چشمی است. تنها تفاوت آن این است که بعد از رفتن به سربازی اتفاق افتاده است. برای مشخص شدن هر کدام از مشکلات و بیماری‌های اعلام شده، سرباز به بیمارستان معرفی شده مراجعه می‌کند و در صورت تایید، معافیت دائم ارائه می‌گردد.

بعد از تایید کمیسیون پزشکی چشم، افراد دارای صلاحیت معاف از سربازی می شوند.

شیوه استخدام افرادی که معافیت چشم پزشکی دارند

نحوه استخدام، یکی از موضوعات چالش برانگیز در زمینه معافیت پزشکی است که خیلی اوقات شنیده می‌شود افراد دارای معافیت پزشکی به‌سادگی نمی‌توانند استخدام ادارات و سازمان‌های دولتی شوند. درحالی‌که این موضوع برای تمام گزینه‌های استخدامی صدق نمی‌کند و امروزه بیشتر شرکت‌ها بدون درنظرگرفتن موضوع معافیت، تنها به توانایی‌ها و مهارت‌های شخصی تکیه می‌کنند و برایشان هیچ اهمیتی ندارد شخص دارای کارت سربازی این دوره را گذرانده یا نگذرانده است.

بنابراین نیاز نیست نسبت به این موضوع حساسیت خاصی نشان دهید و تنها ممکن است در موارد خاص و در استخدام برخی مشاغل که به‌دلیل مشکلات چشمی قادر به فعالیت در آن حوزه نیستید، دچار مشکل شوید.

آخرین آیین نامه معافیت پزشکی چشم 

بر اساس آیین‌نامه جدید، معاینه و معافیت چشم پزشکی خدمت سربازی که در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است به شرح موارد گفته شده در قسمت‌های قبلی می‌باشد. بااین‌حال، بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به دفاتر خدمات پلیس +10 مراجعه کنید.

قطره چشم مورد استفاده در کمیسیون پزشکی

برای معاینه و مشخص شدن مشکلات چشمی، از قطره‌ چشم های مختلفی استفاده می‌شود. هر کدام از این قطره‌ها نتیجه خاصی به‌دنبال دارند و برای هدف خاصی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، قطره گشاد کننده مردمک چشم باعث می‌شود چشم برای معاینه شرایط لازم را داشته باشد و داخل چشم به‌راحتی قابل مشاهده باشد. همچنین قطره بی‌حس کننده باعث بی‌حس شدن چشم‌ها در عرض چند ثانیه می‌شود که تنها توسط چشم پزشک قابل استفاده است.

در هنگام معاینه سربازی چشم، از قطره چشم مخصوص استفاده می شود.

معافیت پزشکی در آینده مشکلاتی دارد؟

معافیت چشم پزشکی، در کنار داشتن مزایای منحصربه‌فرد و معافیت فرد از انجام دو سال خدمت، ممکن است عواقب خاص خودش را نیز داشته باشد و تا پایان عمر گریبان‌گیر فرد شود. معمولاً این دسته از افراد به‌دلیل شرایط خاص چشم هنگام استخدام با محدودیت‌هایی روبرو می‌شوند و به‌خوبی نمی‌توانند شغل مناسب خود را بعد از معافیت پیدا کنند. 

مدارک مورد نیاز و مراحل اخذ معافیت پزشکی چشم 

هنگامی‌که بر اثر مشکلات عارضه‌های چشمی تصمیم به دریافت معافیت پزشکی گرفته‌اید، باید براساس آیین نامه معافیت اقدام کنید و شرایط لازم را بدانید. یکی از اقدامات لازم برای دریافت این معافیت ارائه مدارک لازم پزشکی است. در موارد زیر با لیست کامل مدارک آشنا می‌شوید:

  • برگه تکمیل شده معاینه اولیه توسط پزشک 
  • تکمیل برگه واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های مورد نیاز
  • برگه کامل وضعیت سلامتی 
  • تصویر و اصل شناسنامه و کارت ملی 
  • عکس پرسنلی 
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی 
  • ارائه شماره حساب مربوط به یکی از شعب بانک سپه  

طبق نظر چشم پزشکان: 

"معافیت سربازی چشم، قوانین سخت‌گیرانه خاص خودش را دارد و معمولاً شامل کسانی می‌شود که شرایط متفاوت و سختی نسبت به افراد عالی دارند. پس اگر تصور می‌کنید، مشکل بینایی‌تان چندان جدی نیست و در انجام فعالیت‌های روزمره با اختلال و دردسر خاصی روبرو نمی‌شوید، بدون شک معافیت چشم پزشکی شامل حال شما نخواهد شد. البته ناامید نشوید، احتمال اینکه در دسته معافیت چشم پزشکی از فعالیت‌های رزمی شوید، وجود دارد که برای اطمینان به پزشک معتمد خود سری بزنید."

سخن پایانی

اگرچه معافیت سربازی چشم، ممکن است با محدودیت‌ها و عواقب ناگواری همراه باشد؛ اما درصورت داشتن شرایط لازم آن، از دغدغه سربازی و دو سال دوری از خانواده آسوده خواهید بود. معافیت چشم پزشکی تنها با تایید پزشک و بیمارستان معرفی شده امکان‌پذیر است که رتبه مدرک تحصیلی روی تبصره‌های آن تأثیر مستقیم دارد. بنابراین در اولین مرحله قبل از هر کاری، کسب اطلاعات دقیق و نحوه دریافت معافیت پزشکی چشم پیشنهاد می‌شود که بهتر است بهترین مشاوره‌ها در این زمینه یاری بخواهید.

سوالات متداول