منظور از عیوب انکساری چشم (Refractive Errors) چیست؟

بیماری‌های چشمی، از گذشته تا به امروز رواج داشته است و افراد زیادی دچار این درگیری هستند؛ خوشبختانه امروزه علم به‌قدری پیشرفت کرده که اکثر این بیماری‌ها قابل تصحیح است. عیوب انکساری چشم، در دو دهه اخیر جز بیماری‌های رایج محسوب شده است که افراد در رنج‌های سنی مختلف به آن دچار شده‌اند. در ادامه قصد داریم به علت، انواع، عوامل مؤثر، روش‌های اصلاح و علائم عیوب انکساری چشم اشاره کنیم. پس اگر قصد دارید درباره این موضوع اطلاعات کافی به زبان ساده به دست آورید در ادامه مقاله با ما باشید.

عیوب انکساری (Refractive Errors) چیست؟

عیوب انکساری، یک اختلال چشمی محسوب می‌شود که در دو دهه اخیر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که قرنیه و عدسی نمی‌توانند تصاویر مشاهده شده در دنیای خارج را بر روی عدسی تمرکز کنند. متأسفانه نتیجه این اختلال می‌تواند تاری شدید باشد و از طرفی در هر سن و زمانی ممکن است رخ دهد. پس آشنا شدن با آن می‌تواند از مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند.

عیوب انکساری راه‌های درمان متفاوتی دارند که باتوجه ‌به سن و وضعیت افراد انتخاب می‌شوند؛ متأسفانه این اختلال هیچ‌گونه پیشگیری ندارد و تنها با معاینه و بررسی‌های پی‌درپی قابل‌کنترل است. اگر زود تشخیص داده شود با راه‌حل‌های کم‌خطر مانند عینک اصلاحی و لنزهای تماسی قابل‌رفع است. درصورتی‌که تشخیص این اختلال در مدت‌زمان طولانی صورت گیرد ممکن است تنها با جراحی انکساری قابل‌رفع باشد.

برای پیشگیری از عیوب انکساری، باید بطور مداوم معاینه و بررسی صورت گیرد.

انواع عیوب انکساری چشم

عیوب انکساری چشم، انواع مختلف دارد چرا که برای همه افراد یک شرایط را به وجود نمی‌آورد؛ این موارد شامل دوربینی، نزدیک‌بینی، پیرچشمی و آستیگمات می‌شود که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

دوربینی یا هیپروپی

دوربینی، یکی از اختلالاتی است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند؛ این افراد اجسام دور را واضح‌تر از اجسام نزدیک می‌بینند. امکان ابتلا دوربینی همانند نزدیک‌بینی در افراد در سنین مختلف اعم از کودک و بزرگسال وجود دارد. طبق بررسی‌های انجام شده افرادی که خانواده و بستگان آن‌ها دارای دوربینی هستند امکان ابتلای بیشتری دارند.

علائم دوربینی در همه افراد یکسان نیست اما علائمی مانند سردرد، خستگی چشم، انحراف چشم، اختلال در بینی اشیای نزدیک شایع است.

نزدیک‌بینی یا میوپی

نزدیک‌بینی یا میوپی به‌گونه‌ای است که اشیا نزدیک به‌خوبی اما اشیا دور بسیار تار دیده می‌شود. میزان میوپی در افراد می‌تواند متفاوت باشد، برخی از افراد در شدت بسیار بیشتری گرفتار این اختلال هستند، ازاین‌رو میوپی بالا به آن‌ها گفته می‌شود و افرادی که به‌صورت خفیف به آن مبتلا هستند میوپی پایین نام‌گذاری می‌شوند.

این اختلال معمولاً در کودکی و طفولیت رخ می‌دهد و در نوجوانی به دلیل رشد سریع به اوج خود می‌رسد. طبق تحقیقات انجام شده افراد مبتلا به میوپی در سن 20 الی 40 سال تغییرات زیادی نخواهند داشت. افرادی که به میوپی بالا دچار هستند قطعاً خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند و احتمالاً تنها راه درمان آن‌ها، جراحی باشد. داشتن معاینات چشمی به‌صورت منظم و پی‌درپی در این افراد اهمیت زیادی دارد چرا که با این کار می‌توان تا حد زیادی این اختلال را کنترل و با سرعت بیشتری درمان کرد.

انواع عیوب انکساری؛ شامل نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی می‌شود.

پیرچشمی یا Presbyopia

همان‌طور که از اسم این اختلال پیدا است پیرچشمی در سن بالا رخ می‌دهد؛ در جوانی عدس چشم به‌شدت نرم و انعطاف‌پذیر است و به‌راحتی می‌تواند تغیر شکل دهد. باگذشت زمان و افزایش سن، عدسی سفت‌تر و در نهایت تغییر شکل، مشکل می‌شود. به همین خاطر خواندن نوشته‌های نزدیک بسیار مشکل می‌شود و هم چنین اختلالاتی را به وجود می‌آورد؛ پیرچشمی در افراد 35 سال به بالا ممکن است رخ دهد.

اختلال‌های پیرچشمی شامل خستگی چشم، سردرد، عدم توانایی در خواندن حروف از نزدیک، اختلال در دیدن اشیای نزدیک و ... است. افرادی که این علائم را دارند بهتر است هر چه سریع‌تر به متخصص چشم مراجعه کنند تا بعد از معاینه، درمان آن‌ها آغاز شود.

آستیگمات  یا Astigmatism

آستیگماتیسم به‌گونه‌ای است که هم در فواصل نزدیک و هم در فواصل دور مشکل ایجاد می‌کند؛ از آنجایی‌که قرنیه یک پنجره شفاف در جلو چشم بوده در حالت نرمال و طبیعی، گرد و صاف است. زمانی که چشم دچار آستیگمات می‌شود یک‌جهت قرنیه انحنای بیشتری پیدا می‌کند؛ علائم و نشانه‌های این اختلال سردرد، دید تار، مشکل در رانندگی به‌ویژه شب، انحراف و خستگی چشم است.

عمل عیوب انکساری
در جراحی عیوب انکساری هدف تغییر حالت قرنیه است؛ درمان عیوب انکساری با استفاده از این روش سبب می‌شود که بهبود دائمی در بینایی ایجاد شود. بعد از جراحی، بیمار وابستگی کمتری به عینک خواهد داشت و یا به‌طورکلی این وابستگی از بین می‌رود؛ انواع مختلفی از جراحی عیوب انکساری وجود دارد که در زیر شاهد آن خواهید بود:

لازم است بگوییم که هرکدام از این روش‌ها ویژگی و نوع جراحی منحصربه‌فرد خود را دارد؛ معمولاً انتخاب یکی از این روش‌های جراحی وابسته به شرایط و شیوه زندگی بیمار بوده که پزشک مشخص می‌کند کدام روش مناسب‌تر است.

علائم عیوب انکساری چیست؟

پژوهشگران برای اینکه علائم عیوب انکساری چشم را به‌صورت دقیق پیدا کنند بر روی افراد مبتلا بر این اختلال، بررسی‌هایی را انجام داده‌اند.

طبق نظر پزشکان و متخصصان چشم:

"علائم عیوب انکساری در برخی از افراد می‌تواند متفاوت باشد که علائم شایع هم در آن‌ها نیز وجود دارد؛ این علائم شامل تاری در دید، سردرد و خستگی چشم است. رسیدگی نکردن به عیوب انکساری چشم، سبب می‌شود تا هر روز پیشرفت کرده و درمان آن سخت‌تر شود. ازاین‌رو به دلیل اینکه رفع عیوب انکساری پیچیده نشود بهتر است در اولین فرصت درمان شود."

یکی از راه‌های درمان عیوب انکساری، عینک است!

عوامل مؤثر در ایجاد عیوب انکساری چشم چیست؟

ایجاد عیوب انکساری چشم باتوجه‌به نوع اختلال می‌تواند متفاوت باشد؛ به طور مثال در نزدیک‌بینی افراد مستعد، کودکان 8 تا 12 سال هستند که می‌بایست برای کنترل شرایط در مدت‌زمان‌های کوتاه، معاینه‌ای از طرف پزشک صورت گیرد. در اختلال دوربینی، بیشتر افرادی مستعد ابتلا به این بیماری هستند که پدر، مادر، خواهر، برادر و بستگان نزدیک آن‌ها دچار این اختلال هستند. به‌طورکلی افراد در هر سن و شرایطی هستند می‌بایست وضعیت چشمی خود را به‌صورت منظم بررسی کنند؛ مبتلا شدن به این اختلال تنها شامل کودکان یا افراد مسن نمی‌شود.

عیوب انکساری در کودکان

معمولا افرادی که کودکشان دارای عیوب انکساری چشم است با سؤالات زیادی روبرو هستند؛ برخی از این سؤالات در این دسته قرار می‌گیرند که آیا ضعیفی چشم کودکان درمان می‌شود؟ آیا تأثیری در یادگیری کودکان نمی‌گذارد؟ بهترین متخصص چشم برای درمان این نوع اختلال کیست؟ آیا جای نگرانی دارد؟ و ...

عیوب انکساری و تنبلی چشم در کودکان رایج‌ترین اختلال درگذشته تا به امروز بوده است؛ اگر این اختلال در بینایی به‌سرعت شناسایی و درمان نشود امکان تبدیل آن به تنبلی چشم در بزرگسالی وجود دارد. تنبلی چشم به معنای کاهش دید در چشم با وجود اصلاح عیوب انکساری است؛ ازآنجایی‌که در بیشتر مواقع این اتفاق تنها در یک‌چشم رخ می‌دهد و ضایعه‌ای به‌صورت شهودی در چشم دیده نمی‌شود تشخیص آن بسیار سخت‌تر است.

علت به‌وجودآمدن این مشکل می‌تواند اختلاف عیوب انکساری در چشم‌ها باشد؛ گاهی از چشمی که مشکلی ندارد کار بیشتری کشیده می‌شود و در نهایت چشمی که دچار اختلال است توسط فرد تشخیص داده نمی‌شود. زمانی که تنبلی چشم در کمتر از سه‌سالگی درمان نشود امکان درمان آن در سنین بالاتر گاهی مشکل و گاهی غیرممکن است.

یکی از رایج‌ترین اختلالات چشم در کودکان، عیوب انکساری است!

روش‌های اصلاح عیوب انکساری چشم

همان‌طور که به آن اشاره کردیم عیوب انکساری شامل موارد مختلف می‌شود که هرکدام، علائم و درمان‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. به‌طورکلی استفاده از عینک، لنز تماسی و جراحی از جمله درمان‌های عیوب انکساری چشم هستند؛ باتوجه‌به اینکه چشم بیمار چه شرایط و وضعیتی دارد، انتخاب می‌کند که کدام روش اصلاح عیوب انکساری را انجام دهد.

عینک، یکی از راه‌های بسیار ساده و کم‌خطر اصلاح عیوب انکساری محسوب می‌شود که تنها برخی از افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. بیشتر افرادی می‌توانند از این روش استفاده کنند که در شرایط حادی قرار نداشته باشند.

بهترین روش اصلاح عیوب انکساری چشم

افرادی که علائم عیوب انکساری چشم را دارند اغلب به دنبال بهترین روش درمان هستند؛ در پاسخ به این دسته از افراد باید گفت که هیچ روشی به‌عنوان بهترین در این اختلال مشخص نشده است. چرا که هر فرد باتوجه‌به شرایط و وضعیتی که دارد مناسب یک درمان است. پیشنهاد می‌شود افرادی که دارای علائم عیوب انکساری هستند به پزشک متخصص چشم مراجعه کنند و موقعیت چشمی خود را بررسی کنند. بعد از بررسی اجازه دهند که پزشک معالج، تعیین کند که کدام روش برای آن‌ها مناسب‌تر است، پزشکان در معالجات اولیه از قطره هومیدرین استفاده می‌کنند.

عیوب انکساری چشم از جمله رایج‌ترین اختلالات چشمی است که در عین بی‌خطر بودن آن به‌مرور می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. افرادی که مستعد ابتلا به آن هستند تنها شامل یک دسته خاص نمی‌شود؛ ازاین‌رو کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و افراد مسن می‌توانند با آن درگیر شوند. بهترین راه برای کنترل یا درمان سریع و بی‌خطر آن است که هر فرد به‌صورت منظم، چشم‌های خود را معاینه و بررسی کند. به همین خاطر تاکید می‌شود کودکان خود را به‌صورت منظم برای معاینه به متخصص چشم ببرید تا در صورت تشخیص هرگونه موردی، به‌سرعت روش‌های درمانی آغاز شود. امیدواریم از این مقاله اطلاعات کامل را در خصوص این اختلال و روش‌های رفع عیوب انکساری دریافت کرده باشید.

در نهایت می‌توانید پرسش‌ها و حتی تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ثبت نظر