قطره چشم بعد از عمل لیزیک و لازک

سوای توصیه‌هایی که پزشکتان در جهت مراقبت‌های بعد از عمل به شما ارائه می‌دهد، داروهایی را نیز برای ازبین‌بردن درد و التهاب تجویز می‌کند. واقعیت این است که اثر قطره‌های بی‌حس‌کننده معمولاً حدود 45 تا 60 دقیقه پس از عمل لیزیک از بین می‌رود؛ اما درد ناشی از لیزیک یا لازک تا 3 یا 5 روز چشمان شما را رها نخواهد کرد و در این زمان باید از قطره‌های بی‌حس‌کننده، روان‌کننده و ضدالتهاب چشم استفاده نمایید. تجربه‌ای که اغلب بیماران از آن صحبت می‌کنند، احساس وجود شن ریزه‌ای کوچک در چشم است که باعث می‌شود ناخودآگاه دیدگان خود را ببندید و از پلک‌زدن خودداری نمایید؛ بنابراین استفاده از این داروها سبب تسکین درد و کمک به روند بهبودی چشمان شما می‌شود. ازاین‌رو، اگر در روزهای آتی عمل لیزیک و لازک را در پیش دارید، توصیه می‌کنیم که خواندن این مطلب را از دست ندهید.

قطره های بی حس کننده برای رفع التهاب و درد چشم بعد از عمل لازک و لیزیک تجویز می شود.

بعد از لیزیک و لازک از چه قطره‌هایی باید استفاده کنیم؟

همان‌طورکه پیش‌ازاین هم به‌آن اشاره کردیم، دکتر معالج شما استفاده از قطره‌های ضدالتهاب و ضددرد را پس از عمل تجویز می‌کند. اما شاید کنجکاو باشید که بدانید این قطره‌ها چه اسامی و کاربردی دارند. همچنین می‌توانید راجع‌به عوارض احتمالی آن‌ها در اینترنت جستجو کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید.

پرکاربردترین قطره‌ای که برای کاهش درد و التهاب تجویز می‌شود، دیکلوفناک چشمی است؛ این قطره نه تنها برای کنترل درد، بلکه برای:

• قبل از عمل لازک و لیزیک
  • برای کمک به جلوگیری از کوچک‌تر شدن مردمک چشم در طول جراحی
  • پس از جراحی چشم یا لیزردرمانی
  • کاهش درد و ناراحتی
  • جلوگیری از شرایط آلرژیک چشم مانند تب یونجه

و…

به کار برده می‌شود.

قطره های ضدالتهاب و ضد درد بعد از عمل لیزیک و لازک مورد استفاده قرار می گیرد.

قطره چشمی دیکلوفناک، به‌صورت کوتاه‌مدت برای تسکین درد و تورم ناشی از جراحی چشم (مثلاً جراحی آب مروارید و لیزیک) استفاده می‌شود؛ همچنین دیکلوفناک متعلق‌به گروهی از داروهای شناخته شده به‌عنوان داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) است؛ بنابراین اگر به آسپرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) حساسیت دارید، قبل از استفاده از قطره به پزشک خود اطلاع دهید. شایع‌ترین عارضه جانبی قطره، ناراحتی چشم (درد یا سوزش) است که به‌سرعت رفع می‌شود.

البته در صورتی که شرایط زیر را دارید از مصرف آن خودداری کنید.

• اگر تابه‌حال به یک دارو واکنش آلرژیک داشته‌اید؛ به‌خصوص مهم است که اگر می‌دانید به یک NSAID مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن حساسیت دارید، یا اگر تابه‌حال واکنش بدی به آسپرین داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر سابقه خونریزی چشمی دارید.
  • اگر می‌دانید با عفونت چشم درگیر هستید.
  • و اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید.

همچنین در این زمان می‌توانید با مشورت پزشک خود، از قطره‌های اشک مصنوعی برای برطرف‌کردن خشکی چشم استفاده کنید که در بخش بعدی، توضیح کوتاهی راجع‌به هریک ارائه داده‌ایم.

از قطره های اشک مصنوعی برای رفع خشکی چشم استفاده می شود.

قطره‌های اشک مصنوعی برای رفع خشکی چشم بعد از عمل لیزیک و لازک

در زیر به معرفی برخی از قطره های تجویز شده توسط پزشک برای رفع خشکی چشم بعد از عمل لازک و لیزیک می پردازیم:

• بتامتازون

قطره بتامتازون (بتازونیت)، یک داروی آشنا برای کاهش التهابات چشمی، خشکی محیط چشم و برطرف‌کردن تیرگی و تاری در دید است.

• تیرلوز

این قطره، با تثبیت و ضخیم‌کردن لایه اشکی پیش قرنیه باعث خیس شدن قرنیه می‌شود و زمان شکستن لایه اشکی را طولانی می‌کند که معمولاً در شرایط خشکی چشم به‌کاربرده می‌شود. قطره تیرلوز، روانکاری اشک مانند را برای تسکین موقت و جلوگیری از سوزش، ناراحتی و تحریک ناشی از خشکی چشم و برای استفاده به‌عنوان محافظ در برابر تحریک بیشتر یا قرارگرفتن در معرض باد یا خورشید ارائه می‌دهد.

• کلرامفنیکل

عفونت‌های باکتریایی می‌توانند سبب خشکی چشم شوند و معمولاً پس از عمل جراحی لیزیک و لازک به سراغ شما می‌آیند؛ کلرامفنیکل یک آنتی‌بیوتیک است که با توقف رشد باکتری‌ها عمل می‌کند. این دارو فقط عفونت‌های باکتریایی چشم را درمان می‌کند و برای سایر انواع عفونت‌های چشمی کار نخواهد کرد.

• سیپلکس

سیپلکس، نیز در دسته قطره‌های استریل کننده چشمی جای می‌گیرد. این داروی چشمی یک آنتی‌باکتریال فلوروکینولون است که از طریق غشای سلولی باکتری منتشر می‌شود و سنتز پروتئین را مهار می‌کند و برای درمان زخم قرنیه و ورم ملتحمه ناشی از سویه‌های حساس باکتری استفاده می‌شود.

• نفازولین

قطره استریل چشمی نفازولین، برای شرایط نارسایی ملتحمه، سوزش و خارش چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• فلوکورت

قطره چشمی فلوکورت، برای درمان، کنترل و پیشگیری از شرایط و علائم زیر استفاده می‌شود:

• التهاب ملتحمه و قرنیه
  • التهاب بخش قدامی کره چشم

بعد از لیزیک و لازک چند بار از قطره چشم استفاده کنم؟

از یک قطره چهار بار در روز استفاده کنید؛ مگر اینکه پزشک شما، نحوه مصرف را به شکل دیگری اعلام کرده باشد.

تا چه مدت باید از قطره های چشم بعد از عمل لازک و لیزیک استفاده کرد؟

به طور متوسط برای مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک و لازک، بین 3 تا 5 روز به استفاده از این قطره‌های چشمی نیاز خواهید داشت. اما نظر دکتر ارجح بر همه قواعد و توصیه‌هاست.

بعد از عمل لازک و لیزیک با توجه به توصیه پزشک تا چند روز باید از قطره چشم استفاده شود.

نحوه صحیح استفاده از قطره‌های چشمی بعد از عمل لیزیک و لازک

برای استفاده از قطره چشم، ابتدا دستان خود را بشویید. برای جلوگیری از آلودگی، نوک قطره چکان را لمس نکنید یا اجازه ندهید که با چشم یا هر سطح دیگری تماس پیدا کند. ضمناً هنگام استفاده از این دارو از لنزهای تماسی استفاده نکنید.

حالا سر خود را به عقب خم کنید، به سمت بالا نگاه کنید و پلک پایینی را پایین بکشید تا فضایی را برای چکاندن قطره ایجاد کنید. قطره چکان را مستقیماً بالای چشم خود نگه دارید و 1 قطره بچکانید؛ سپس به‌سمت پایین نگاه کنید و به‌آرامی چشمان خود را به مدت 1 تا 2 دقیقه ببندید. یک انگشت خود را در گوشه چشم خود (نزدیک بینی) قرار دهید و فشار ملایمی وارد کنید؛ این حرکت از تخلیه دارو جلوگیری می‌کند، سعی کنید پلک نزنید و چشم خود را مالش ندهید.

اگر از نوع دیگری از داروهای چشمی (مانند قطره یا پماد) استفاده می‌کنید، حداقل 5 تا 10 دقیقه بین استفاده دو دارو فاصله بگذارید.