قطره چشمی کلرامفنیکل

کلرامفنیکل یک دارو به منظور درمان عفونت باکتریایی است که در قالب قطره، پماد، کپسول و قطره چشمی ویال جهت تزریق وجود دارد. این دارو یک آنتی‌بیوتیک قوی محسوب می‌شود که برای درمان عفونت چشم به کار می‌رود.

موارد مصرف کلرامفنیکل

این دارو می‌تواند بعد از جراحی‌ و بیماری‌های زیر مورد استفاده قرار گیرد:

در این تصویر قطره چشمی کلرامفنیکل قابل مشاهده است.

مکانیسم اثر قطره چشم

کلرامفنیکل یک مهارکننده قوی ساخت پروتئین باکتری است.

ساختار و خواص

مشتقات آن دی کلرو استیک اسید - آنتی‌بیوتیک است.

اشکال دارویی

این دارو در اشکال مختلف پماد، قطره، کپسول، ویال جهت تزریق و سوسپانسیون خوراکی وجود دارد.

قطره چشمی یا پماد کلرامفنیکل

بسته به شرایط بیمار و تجویز پزشک یکی از آنها به بیمار توصیه می‌شود.

در این عکس پماد چشمی کلرامفنیکل دیده می‌شود. واکنش آلرژیک کلرامنفیکل

واکنش‌های ناشی از قطره کلرامفنیکل می‌تواند شامل خارش، خلط، تغییر رنگ ادرار و... باشد.

نکات قابل توصیه

در صورت داشتن بیماری خاص مانند مشکلات کلیوی، کمبود سلول‌های خونی و بیماری مغز استخوان، پورفیری، عفونت و... قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

مقدار مصرف

مقدار مصرف به تجویز پزشک وابسته است.

مدت‌زمان استفاده از کلرامفنیکل

مدت زمان مصرف قطره کلرامفنیکل به تجویز پزشک باتوجه‌به شرایط بیمار وابسته است.

موارد منع مصرف

توجه داشته باشید هرگز این دارو را به فرد دیگر به‌صورت خودسرانه تجویز نکنید. همچنین فراموش نکنید تاریخ انقاضای قطره چشم کلرامفنیکل را بررسی کنید و سپس شروع به مصرف کنید.

هشدارها

دقت داشته باشید که از مصرف درازمدت قطره کلرامفنیکل خودداری کنید و همچنین در طی مدت مصرف این دارو به‌صورت منظم به پزشک مراجعه کنید.

درصورتی‌که با مصرف این دارو حساسیت‌هایی نظیر خارش پلک، سوزش مداوم پلک و ... پیدا کردید فوراً مصرف آن را قطع کنید به پزشک معالج گزارش دهید.

عوارض جانبی

همه داروها دارای عوارض خاص هستند که در زمان تشدید شدن می‌بایست حتماً به پزشک معالج مراجعه کرد. عوارض جانبی این دارو شامل سرگیجه، بی‌هوشی، خستگی یا ضعف شدید، تغییرات بینایی، تب، لرز، احساس سوزش، گلودرد، سرفه، درد گوش، خونریزی از لثه، زخم‌های دهانی، خلط زیاد و تغییر رنگ خلط، تغییرات خلق‌وخو، خونریزی غیرطبیعی از واژن، درد هنگام دفع ادرار، مدفوع قرمز، سیاه یا قیری مانند، تنگی نفس و خارش می‌شوند.

داروهایی مانند داروهای ضدانعقاد خوراکی، فنوباربیتال، ریفامپین، اسیدفولیک، فنی توئین، ویتامین ب12 و استامینوفن با قطره کلرامفنیکل در هنگام مصرف، ممکن است تداخل پیدا کنند.

مصرف در شیردهی

در طول درمان با کلرامفنیکل، مصرف شیر مادر برای شیرخوار به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

مصرف در بارداری

مصرف این دارو در زمان بارداری توصیه نمی‌شود.

شرایط نگهداری از قطره چشم

قطره کلرامفنیکل می‌بایست در دمای 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری شود.