معرفی پماد هیدروکورتیزون چشمی

دارو یا پماد هیدروکورتیزون چشمی (کورتینیل چشمی)، نوعی از داروهای ضدالتهاب است که به‌منظور رفع عفونت مصرف می‌شود؛ این دارو در دسته داروهای كورتيكواستروئيدها قرار می‌گیرد. از این دارو به‌منظور رفع التهاب چشم و گوش استفاده می‌شود و در این صفحه قصد داریم، به بررسی کامل این داروی کاربردی بپردازیم.

موارد مصرف پماد هیدروکورتیزون چشمی

همان‌طورکه اشاره شد، از این دارو برای کاهش عفونت و التهاب چشم استفاده می‌شود. از دیگر موارد مصرف این پماد می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• بیماری پسوریازیس
  • اگزما
  • درماتیت تماسی
  • خارش (فرم چشمی)
  • اختلالات آلرژیک چشم
  • التهاب قرنیه و ملتحمه و بخش قدامی چشم
  • مکانیسم اثر هیدروکورتیزون چشمی

این دارو به‌طورمستقیم بر غشاء سلول ها اثر می‌کند و بعد از نفوذ به داخل هسته سلول و پیوند با DNA، آنزیم‌های پروتئینی را تشدید می‌کند؛ این آنزیم‌ها مسئول کاهش التهاب موضعی در چشم هستند.

فارماکوکینتیک هیدروکورتیزون چشمی

این پماد با استفاده در چشم می‌تواند از طریق زلالیه، قرنیه، عنبیه، مشیمیه و شبکیه جذب شود؛ همچنین جذب سیستمیک این دارو فقط با مصرف مقادیر بالای دارو امکان پذیر است.

نکات قابل توصیه

در هنگام مصرف این دارو باید نکات زیر را در نظر داشت:

• مصرف طولانی مدت این دارو توصیه نمی‌شود؛
  • درصورتی‌که بعد از 5-7 روز بهبودی حاصل نشد، برای مشورت با پزشک اقدام کنید.
  • در طول مصرف این دارو، از مصرف داروهای بدون نسخه پرهیز کنید.
  • قبل استفاده از این دارو موضع مورد نظر را شسته و ضدعفونی کنید.
  • مصرف مکرر داروهای كورتيكوستيروئيد چشم، می‌تواند بهبود قرنیه را به تاخیر بیاندازد.
    درمان و مصرف دارو تا چند روز بعد از بهبودی باید ادامه یابد.
  • در هنگام مصرف بهتر است در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید و از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • این دارو در دمای اتاق نگهداری می‌شود.

مقدار مصرف پماد کورتینیل چشمی

این دارو را می‌توانید 3 الی 4 بار در روز، بسته به میزان وخامت عفونت مصرف نمایید. برای هر بار استفاده 1 تا 2 سانتی‌متر از پماد چشمی هیدروکورتیزون را بر روی قسمت ملتحمه چشم (غشاء نازک و شفافی که سطح داخلی چشم را پوشانده است)، ماساژ دهید.

پماد کورتینل چشمی برای درمان عفونت چشم کاربرد دارد.

بهتراست درمورد دستور مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید؛ در ضمن باید به‌تدریج و با کاهش عفونت، میزان مصرف پماد نیز به‌همین‌نسبت کاهش یابد.

موارد منع مصرف

از مصرف این دارو، برای درمان مشکلات زیر پرهیز کنید؛ زیرا می‌تواند مشکلات دیگری را در پی داشته باشد:

• قارچ چشم
  • التهاب سطحي قرنيه به علت تبخال چشم
  • آب مرواريد
  • مشکلات پرده گوش
  • سل چشمي
  • آب سیاه (گلوکوم) مزمن
  • عفونت‌هاي قرنيه و ملتحمه چشم يا گوش

عوارض جانبی

عوارض جانبی این دارو نادر هستند، اما در برخی موارد مشاهده می‌شود؛ از عوارض  این دارو می‌توانیم به‌این‌موارد اشاره کنیم:

• تاري ديد
  • درد چشم
  • مشاهده هاله‌هاي نوراني در اطراف چشم
  • پایین افتادن پلك ها
  • تغییر ابعاد چشم
  • سوزش چشم
  • قرمزی چشم
  • ریزش اشک

در صورت تجربه هریک از این علائم، مصرف دارو را قطع و با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

مصرف همزمان این دارو با برخی داروها ممنوع است؛ زیرا مصرف همزمان این داروها می‌تواند اثرات هریک را خنثی کند. از داروهایی که می‌تواند بر اثرات پماد هیدروکورتیزون، اثر بگذارد، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• داروهای رقیق کننده خون
  • واکسن‌ها
  • داروهای مسکن
  • کاهش دهنده های تب (ایبوپروفن)

اگر باید از دارو‌های فوق مصرف کنید، بدون مشورت با پزشک مصرف آن را قطع نکنید و حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید.

نحوه استفاده از هیدروکورتیزون چشمی

برای مصرف این دارو در چشم، باید مقداری از آن را از بسته بندی آن خارج کرده و بر روی قسمت ملتحمه چشم یا همان بافت نازک و شفاف چشم استعمال نمایید.

مصرف در شیردهی و بارداری

در مورد مصرف پماد هیدروکورتیزون چشمی، در دوران بارداری و شیردهی و تاثیر آن بر جنین، اطلاعات کاملی در دسترس نیست. پس قبل از مصرف این پماد با پزشک مشورت کنید.

نحوه نگهداری از پماد کورتینیل چشمی

این پماد را باید در دمای اتاق و به دور از نور خورشید و گرما نگهداری کنید.

پماد هیدروکورتیزون چشمی (کورتینیل چشمی)، نوعی داروی كورتيكوستيروئيد است که به منظور بهبود التهاب و عفونت چشم تجویز می‌شود. این دارو کاربردهای بسیاری دارد و می‌تواند در رفع بسیاری از بیماری‌های چشمی و التهابات موثر عمل کند؛ این دارو را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه نمایید، اما بهتر است قبل از مصرف این پماد حتما با پزشک مشورت نمایید.