هر آنچه که باید درباره تبخال چشم و روش های درمان آن بدانیم

تبخال چشمی، یک نوع عارضه چشمی محسوب می‌شود که در برخی از افراد می‌تواند منجر به کوری شود. این عارضه چشمی، علائم و دلایل خاصی را دارد که در ادامه قصد داریم به‌طور کامل به آن بپردازیم تا اگر دچار تب‌خال چشمی شدید بتوانید در اولین فرصت ایجاد شده آن را تشخیص دهید.

تبخال چشمی چه علائمی دارد!

این عارضه چشمی در هنگام به وجود آمدن دارای علائمی از جمله سوزش، خارش و تاری دید است که در صورت نادیده‌گرفته‌شدن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را به وجود آورد.

طبق نظر پزشکان:

"تبخال چشم،  توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود که شایع‌ترین نوع تبخال چشم کراتیت اپیتلیال نام دارد. قرنیه را که قسمت جلویی شفاف چشم شماست، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت باعث ایجاد یک عارضه چشمی می‌شود که در برخی موارد می‌تواند دارای ضرر باشد."

تبخال چشم توسط ویروس هرپس ایجاد می‌شود و باعث عارضه چشمی مثل تاری دید یا سوزش برای افراد می شود.

چه کسانی با عفونت تبخال چشمی مواجه می‌شوند؟

اگر توجه کرده باشید اغلب کودکان دچار تب‌خال می‌شوند که معمولاً خفیف بوده و تنها سبب گلودرد و زخم دهان می‌شود. طبق گفته پزشکان و بررسی‌های پزشکی:
"این ویروس به‌صورت نهفته در بدن فرد باقی می‌ماند تا در زمانی که فرد در شرایط خاصی مانند استرس، نور شدید، تب، تغییرات هورمونی، گرما، ضربه و مصرف برخی داروها قرار می‌گیرد فعال شود. حال ممکن است این عارضه در چشم پدید آید که بیشتر در قرنیه و پلک هویدا می‌شود و در واقع همان تب‌خال چشمی رویت می‌شود. ازاین‌رو فرد به التهاب قرنیه دچار می‌شود و لایه‌های سطحی قرنیه دچار اختلال می‌شود، چرا که شرایط ایجاد تبخال در چشم به وجود آمده است؛ ازاین‌رو این دسته از افراد بیشتر در معرض تب‌خال چشم هستند."

انواع تبخال چشمی

عارضه تب‌خال چشمی به‌گونه‌ای است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، البته اگر فرد مبتلا شده به این ویروس با شخص دوم در ارتباط و تماس باشد. تب‌خال چشمی انواع مختلفی دارد که هرکدام می‌تواند سبب ایجاد یک نوع عارضه شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تبخال چشمی انواع مختلفی مثل کراتیت هرپس، ایریدوسیکلیت و کراتیت استروما دارد.

ایریدوسیکلیت

جدی‌ترین نوع تب‌خال، ایریدوسیکلیت نام دارد که در عنبیه و بافت‌های اطراف چشم دچار عفونت می‌شود. این نوع تب‌خال اغلب ناحیه جلو چشم را درگیر می‌کند اما درصورتی‌که به پشت چشم نفوذ کند، می‌تواند شبکیه را درگیر کند و در نهایت باعث ایجاد تب‌خال چشمی شبکیه شود. افرادی که به این نوع تب‌خال مبتلا می‌شوند به‌شدت به نور حساسیت پیدا کرده و علائمی همچون تاری دید، احساس درد و قرمزی چشم را خواهند داشت.

کراتیت هرپس

از این نوع تب‌خال می‌توان به‌عنوان شایع‌ترین تب‌خال چشمی یاد کرد، که تنها بر لایه بالایی قرنیه اثر می‌گذارد. باوجود اینکه این نوع تب‌خال باعث ایجاد عفونت قرنیه می‌شود، بدون ایجاد زخم یا اسکار بهبود می‌یابد.

کراتیت استروما

این نوع تب‌خال زمانی به وجود می‌آید که عفونت به لایه‌های زیرین چشمی نفوذ می‌کند و حتی می‌تواند باعث ازدست‌دادن بینایی و سبب کوری شود. این نوع از تب‌خال معمولاً به دلیل اسکار قرنیه و تاخیر در واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت اصلی ناشی از ویروس به وجود می‌آید.

علائم تب‌خال چشمی چیست؟

شناخت علائم تب‌خال چشمی کمک می‌کند که به‌محض شناسایی، فوراً اقدام به درمان کرد و در نهایت از بسیاری عارضه‌های خطرناک و برگشت‌ناپذیر جلوگیری کرد. در ادامه به علائم این بیماری می‌پردازیم تا در صورت ایجاد ناگهانی بتوانید با آگاهی خود سریعاً آن را تشخیص دهید.

• عفونت مداوم چشم
  • التهاب چشم
  • تحریک چشم
  • سوزش چشم
  • حساسیت به نور
  • ترشحات چشم
  • قرمزی چشم
  • خارش
  • اشک‌آلود شدن چشم
  • عفونت مدام چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم

دلایل به‌وجودآمدن عفونت تب‌خال چشمی

دلایل به وجود آمدن عفونت تبخال چشمی متعدد است که قصد داریم به تمام آنها اشاره کنیم، ناگفته نماند که التهاب و زخم های ناشی از این عارضه گاهی می تواند چنان زیاد باشد که نیاز به پیوند قرنیه احساس شود.

تب خال دور چشم می تواند از طریق دهان و بینی از خود فرد یا تماس با دیگر افراد منتقل شود.

عارضه تب‌خال چشم می‌تواند از تماس فرد مبتلا شده، منتقل شود و فرد دیگری را به این ویروس مبتلا کند. از طرفی فرد می‌تواند از طریق تماس با قسمت‌هایی از بدن خود که دارای تب‌خال است این عارضه را به چشم نیز منتقل کند.
ویروس هرپس یا تب‌خال چشمی می‌تواند از طریق دهان و بینی منتقل شود و از طریق رشته‌های عصبی، آن را به قسمت‌های مختلف بدن منتقل کند. عواملی مانند انجام جراحی پزشکی، قرارگرفتن در برابر آفتاب شدید و طولانی و استرس می‌تواند باعث ایجاد این عارضه چشمی باشد.

کدام نواحی چشم دچار تب‌خال می‌شوند؟

تخمین زده شده که 90 درصد بزرگسالان تا سن 50 سالگی در معرض ویروس تب‌خال چشمی قرار می‌گیرند. وقتی صحبت از تب‌خال چشم می‌شود، بر قسمت‌های پلک و قرنیه چشم تاکید می‌شود؛ چرا که طبق بررسی و تحقیقات انجام شده این دو قسمت بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری و عارضه چشمی هستند.

راه‌های پیشگیری از تب‌خال چشمی

همان‌طور که به آن اشاره کردیم یکی از راه‌های انتقال این عارضه می‌تواند از طریق تماس و بینی و دهان باشد. ازاین‌رو توصیه می‌شود به‌منظور پیشگیری از این بیماری از افراد مبتلا به تب‌خال چشمی دوری کنید و همچنین اگر قسمتی از بدن خودتان دارای تب‌خال است از تماس و لمس آن خودداری کنید. انجام این مراقبت‌ها می‌تواند شما را تا حد زیادی از این عارضه خطرناک دور کند.

تشخیص تب‌خال چشمی

می‌توان گفت که راه‌های تشخیص تب‌خال چشمی تقریباً امری ساده و غیرپیچیده است. درصورتی‌که فرد علائم حساسیت به نور، ترشحات چشم، عفونت و تحریک چشم، احساس وجود جسم خارجی در چشم، قرمزی و اشک‌آلود شدن چشم را در خود احساس کرد می‌بایست سریعاً احتمال به‌وجودآمدن این عارضه را بدهد.
درصورتی‌که فرد از ایجاد چنین عارضه مطمئن بود و یا حتی دارای شک و تردید بود، می‌بایست فوراً به پزشک متخصص چشم مراجعه کند تا به‌سرعت بتواند مراحل درمانی را انجام دهد و از تشدید آن جلوگیری کند.
پزشک می تواند به راحتی عارضه تبخال چشم را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد.

عوارض تب‌خال دور چشم

عفونت‌های چشمی هرپس سیمپلکس معمولاً در صورت درمان سریع، مشکلات زیادی ایجاد نمی‌کنند؛ اما از هر 4 مورد، 1 مورد با عوارض این بیماری روبرو می‌شود و خطر عوارض بیشتری را به همراه می‌آورد.

• زخم قرنیه یکی از عوارض اصلی در این بیماری است که می‌تواند باعث تاری دید دائمی شود و یا حتی ممکن است شخص نیاز به پیوند قرنیه پیدا کند.
  • عفونت چشمی بیشتر ناشی از باکتری یا قارچ و ایجاد آب سیاه (جایی که عصب بینایی، به بیانی دیگر جایی که چشم شما را به مغز متصل می‌کند، آسیب می‌بیند) است.
  • ازدست‌دادن بینایی، البته اگرچه اکثریت قریب به‌اتفاق افراد از دست‌دادن بینایی را خوشبختانه تجربه نمی‌کنند.

همچنین این احتمال وجود دارد که عفونت در مقطعی بازگردد و برخی از افراد بعد از مدتی بیش از یک عفونت را تجربه می‌کنند. تعداد این افراد از هر 5 نفر 1 نفر است که ممکن با بازگشت عفونت چشم روبرو شوند.

از عوارض تبخال چشمی می توان به عفونت چشم و زخم قرنیه اشاره کرد.

درمان تب‌خال چشمی

افرادی که در معرض ابتلا به این عارضه هستند و یا به این ویروس مبتلا شده‌اند بسیار نگران راه‌های درمان آن هستند. قبل از هر چیز لازم است بیان کنیم که راه‌های درمان تب‌خال در چشم‌، بسته به نوع تب‌خال و هم چنین شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. پزشک قبل از شروع راه درمانی ابتدا عوارض چشم را کم کرده و برخی از سلول‌های آلوده را به‌آرامی پاک می‌کند.
افرادی که به‌طور مکرر به این عارضه چشمی مبتلا می‌شوند، ممکن است شفافیت قرنیه خود را از دست بدهند و نیاز به پیوند قرنیه داشته باشند؛ برخی دیگر که تنها لایه‌های عمقی چشم آنها دچار ویروس تب‌خال می‌شود نیاز به استفاده منظم از قطره‌های چشمی مانند کورتیکواستروئیدی دارند.
دسته سوم افرادی هستند که ویروس هرپس در چشم آنها عود کرده نیاز به مصرف منظم قرص‌های ضدویروسی تحت‌نظر پزشک دارند تا دوره درمان آنها تکمیل یابد. به بیانی دیگر می‌توان گفت که مراجعه زودهنگام به پزشک می‌تواند راه درمانی را کوتاه‌تر و سریع‌تر کند. متاسفانه عدم مراجعه به‌موقع و ناآگاهی از علائم، سبب می‌شود بینایی فرد کاهش‌یافته و منجر به گسترش پیش‌رونده بیماری شود؛ ازاین‌رو تاکید زیادی به تشخیص این عارضه در مراحل اولیه بیماری شده است.

معمولا پزشکان قطره ویروسید را برای تبخال چشمی تجویز می‌کنند.

پماد هیدروکورتیزون، برای افرادی که به تبخال چشمی دچار هستند، منع مصرف دارد.

برای جلوگیری از عود مجدد بیماری عفونت تب‌خال چشمی چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

برای جلوگیری از عود مجدد بیماری عفونت تب‌خال چشمی دو راهکار وجود دارد که اولین مورد، مصرف قرص ضدویروسی به‌صورت روزانه است. البته این راهکار می‌بایست طبق دستور پزشک انجام شود و به جز این می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود.

راهکار دوم آن است که در معرض نور خورشید قرار نگیرید و یا در صورت قرارگرفتن در چنین شرایطی از عینک‌های آفتابی باکیفیت استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمان مراجعه به پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که مراجعه دیرهنگام می‌تواند صدمات و عوارض برگشت‌ناپذیری را در عارضه تب‌خال چشمی با خود بیاورد؛ ازاین‌رو تاکید می‌شود به‌محض تشخیص علائم تب‌خال چشمی فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید. به‌خصوص اگر این علائم را در روزها و هفته‌های متوالی احساس کرده‌اید می‌بایست آن را جدی بگیرید و به‌راحتی از کنار آن گذر نکنید.

در مرحله دوم توصیه می‌شود که پزشکی را انتخاب کنید که از نظر تجربه و مهارت در حد خوبی قرار داشته باشد. چرا که چشم از جمله حساس‌ترین قسمت‌های بدن است و نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارد. درصورتی‌که تشخیص علائم و عوارض به وجود آمده صحیح نباشد می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند.

همان‌طور که می‌دانید عارضه‌های چشمی متعددی وجود دارد که تب‌خال چشمی یکی از آنها به شمار می‌آید. این عارضه چشمی انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها عواقب و درمان مختص خود را دارند. بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به آن، خودداری از تماس با افرادی است که دارای این عارضه هستند و همچنین می‌بایست از لمس و تماس داشتن قسمت‌هایی از بدن خود که دارای تب‌خال است، اجتناب کرد. امیدواریم اطلاعات منتقل شده به افزایش آگاهی شما در زمینه تب‌خال چشم کمک به سزایی کرده باشد.