برداشتن لنز بعد از عمل لیزیک و لازک

جراحی لیزیک به‌منظور رفع مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم انجام می‌شود که نتیجه آن رفع وابستگی به عینک و لنز است. این روش جراحی برای بسیاری از بیماران یک روش ایمن و قابل دوام است که تقریباً بیش از ۹۵ درصد افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند، نتایج رضایت بخشی را مشاهده کردند. اما گاهی اوقات این روش درمان باعث بینایی کامل نمی‌شود؛ زیرا نتیجه جراحی تا حدود بسیاری به انرژی لیزر و وضعیت چشم‌ها بستگی دارد. بنابراین استفاده از لنز بعد از عمل لیزیک و لازک برای برخی‌ها ضروری است.

البته در اکثر مواقع بعد از جراحی چشم، لنز بسیار نرم و قابل انعطاف پذیری به‌عنوان پانسمان چشم استفاده می‌شود که بعد از طی شدن دوره بهبودی، توسط پزشک از داخل چشم خارج می‌شود. این مدل لنز با نام بانداژ نیز شهرت دارد.

لنز پانسمان یا بانداژ چیست؟

بانداژ به‌عنوان یک لنز تماسی برای محافظت از قرنیه آسیب دیده یا بیمار در برابر عوامل محیطی استفاده می‌شود و این اجازه را می‌دهد چشم‌ها روند بهبودی را راحت‌تر طی کنند. در نتیجه بیمار احساس بهتری خواهد داشت. معمولاً این نوع لنز نرم است اما نه همیشه؛ در صورتی که لنز احساس ناخوشایندی نداشته باشد، جای هیچ نگرانی نیست. بعد از گذراندن دوره بهبودی، اپتومتریست لنز را تعویض می‌کند یا برمی دارد.

کسانی که از بانداژ استفاده می‌کنند، این نکته را فراموش نکنند که لنز باید قبل از برداشتن به‌مدت یک الی دو هفته در جای خود ثابت بماند. قرار دادن و برداشتن مکرر لنز تماسی به چشم‌ها آسیب می‌زند و مانع بهبودی می‌شود.

لنز پس از عمل لیزیک و لازک، به تسکین درد کمک می‌کند.

لنز پانسمان وظیفه تسکین زخم‌های قرینه‌ای را دارد و به بهبود مشکلات چشم کمک می‌کند. در واقع نه تنها برای عمل لیزیک، بلکه برای بیماری‌هایی همچون تبخال چشم، ترمیم بافت پوششی قرنیه و... بسیار کاربردی است. در موارد زیر با مزایای استفاده از لنز پانسمان بیشتر آشنا می‌شوید:

محافظت از چشم

معمولاً از لنز پانسمان برای موارد خاص از جمله بیماری آنتروپیون، فرسایش قرنیه، بخیه زدن قرنیه بعد از جراحی و دیگر مشکلات این چنینی با هدف محافظت از چشم استفاده می‌شود. این مدل لنز به‌عنوان مناسب‌ترین روش مراقبتی باعث می‌شود بعد از مدت کوتاهی، چشم حالت اولیه خود را به‌دست آورد و بدون هیچ مشکلی و احساس درد، فرد از چشم‌هایش استفاده کند.

چشم پزشک نیز به دلایل مختلفی مانند تسکین زخم قرنیه بعد از جراحی یا کاهش درد، لنز پانسمان را تجویز می‌کند که با قرارگیری لنز روی قرنیه از ساییدگی آن جلوگیری می‌شود.

تسکین درد چشم

از مهم‌ترین مزایای لنز تماسی بانداژ می‌توان به کاهش درد قرنیه اشاره کرد. زمانی که بافت قرنیه دچار آسیب‌دیدگی شده است، برای پیشگیری از تحریک عصبی چشم از لنز تماسی استفاده می‌شود. این مدل لنز برای بیماران دچار به التهاب بافت یوه چشم بسیار کاربردی است و به کاهش درد شدید چشم کمک قابل توجهی می‌کند. همچنین باعث کاهش درد شدید می‌شود و فرد بعد از جراحی راحت‌تر می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود رسیدگی کند.

آب رسانی به قرنیه

بیمارانی که به‌دلیل خشکی چشم موظف هستند دائماً از قطره‌های چشمی استفاده کنند، با کمک این لنز می‌توانند تا حدودی خشک چشم را کنترل کنند. مخصوصاً بیمارانی که جراحی عیوب انکساری مانند لیزر، لازک و لیزیک انجام دادند.

افزایش سطح تماس چشم با قطره‌های چشمی

امکان درمان بهتر با استفاده از لنز تماسی و مشاهده نتیجه موثرتر هنگام استفاده از دارو، یکی دیگر از مزایای لنزهای تماسی بانداژ است. این لنز همانند یک مخزن عمل می‌کند و امکان دسترسی داروهای موضعی را به قرنیه چشم افزایش می‌دهند. همچنین با بهره‌مندی از لنز بانداژ می‌توان به‌طور همزمان از عینک طبی و آفتابی استفاده کرد و حتی معاینه چشم بدون خروج لنز امکان پذیر است.

لنز تماسی برای چشم‌هایی با بیماری خشکی بسیار مفید است.

لنز پانسمان تا چه مدت بر روی چشم باقی می‌ماند؟

مدت زمان استفاده از لنز پانسمان به شرایط چشم‌ها بستگی دارد. معمولاً مدت زمان استفاده از لنز در جراحی‌های زیبایی مانند لازک حدود ۳ الی ۴ روز است. اما در برخی موارد فرد به‌دلیل مشکلات زخم قرنیه یا کراتیت، مجبور به استفاده طولانی‌تری می‌شود.

استفاده از لنز، برای هرکسی با تجویز پزشک متفاوت است.

همچنین در صورت وجود شرایط فرسایش پی در پی، لنز حداقل برای ۲ ماه مورد استفاده است.

اگر بعد از عمل لیزیک و لازک لنز پانسمان بیفتد چه کار باید کرد؟

اگر بعد از عمل لیزیک یا لازک با افتادن لنز پانسمان روبرو شدید، هرگز برای استفاده دوباره از لنز اقدام نکنید. زیرا در این مواقع احتمال خطر عفونت بسیار زیاد است. بهترین راهکار برای مواجه شدن با چنین مشکلی، مراجعه به پزشک است.

مراقبت‌های بعد از برداشتن لنز

مراقبت‌های بعد از برداشتن لنز به شرح زیر است:

• روز بعد از برداشتن لنز می‌توانید استحمام کنید.
  • طی دو روز بعد از حمام رفتن، از قطره کلرامفنیکل، هر 6 ساعت یک بار استفاده کنید.
  • استفاده از قطره آرتیلاک برای هر 2 ساعت یک بار حدود یک ماه بسیار مهم است.
  • استفاده از عینک دودی حدود یک ماه ضروری است.
  • حتماً قرص‌های تجویز شده را تا آخرین عدد مصرف کنید.
  • قطره بتامتازون را حدود یک هفته، هر 6 ساعت یک بار داخل چشم‌ها بچکانید. سپس قطره فلوکورت جایگزین کنید. در هفته اول هر 6 ساعت یک قطره، هفته دوم هر 8 ساعت یک قطره، هفته سوم هر 12 ساعت یک قطره و هفته چهارم هر روز یک قطره استفاده شود.

موارد منع استفاده از لنز پانسمان بعد از عمل لیزیک و لازک

لنز پانسمان برخی افراد ممکن است مناسب نباشد. به همین دلیل، ابتدا وضعیت بیمار توسط پزشک بررسی می‌شود که آیا امکان استفاده از لنز وجود دارد یا خیر. جالب است بدانید، برخلاف اینکه لنز تماسی برای بیماری‌های همچون عفونت، التهاب، زخم، قرینه و خشکی چشم مناسب است، در مواقعی خاص ممنوع می‌شود. همچنین استفاده از لنز برای افرادی که امکان مراجعه مرتب به پزشک را ندارند و نمی‌توانند آنتی بیوتیک‌ها را بخوبی و در اسرع وقت میل کنند، توصیه نمی‌شود.

برای استفاده از لنز، حتما باید با پزشک مشورت شود.

طبق نظر برخی چشم پزشکان:

"هنگام برداشتن لنز بعد از عمل لازک و لیزیک، احساس بهتری به بیمار دست می‌دهد و کم کم سوزش و درد چشم‌ها تسکین می‌بخشد. در واقع استفاده از لنز بانداژ یا پانسمان چشم جای هیچ نگرانی‌ای ندارد و سالانه بیش از 96 درصد از افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، با موفقیت دوره بهبودی را سپری می‌کنند. تنها عوارض کوتاه مدت بعد از برداشتن لنز، تاری دید است که رفته‌رفته از بین می‌رود و دید کامل بیمار را شگفت زده می‌کند."

استفاده از لنز بعد از عمل لیزیک و لازک جزء مراحل مهم و حیاتی است که مزایای فراوانی در روند بهبودی به همراه دارد. لنز پانسمان همانند یک محافظ از مشکلات بعد از جراحی بخوبی پیشگیری می‌کند و باعث کاهش درد و التهاب قرنیه آسیب دیده می‌شود.

اگر پزشک‌تان به استفاده از لنز بانداژ توصیه کرده است، حتماً مراقبت‌های بعد و حین استفاده از لنز را جدی بگیرید تا در روند بهبودی دچار مشکل نشوید. در حقیقت برای استفاده از لنز پانسمان، باید نکات مراقبتی به‌طور دقیق رعایت شود تا شاهد مزیت لنز باشید و روند بهبودی تسریع بخشد.