قطره چشمی ویروسید و موارد مصرف آن

قطره‌های چشمی زیادی وجود دارد که هرکدام وظیفه‌ای خاص را به عهده دارند. ویروسید یکی از قطره‌هایی است که افراد درگیر با تب‌خال چشم ممکن است به آن نیاز پیدا کنند؛ ازاین‌رو در ادامه به معرفی و اطلاعات دقیق این دارو پرداختیم.

موارد مصرف قطره تری فلوریدین

تری فلوریدين، در درمان موارد زیر کاربرد دارد:

• التهاب بافت پوششی ملتحمه از نوع اولیه
  • التهاب عودکننده بافت پوششی قرنیه و ملتحمه ناشی از ویروس تبخال چشم

مکانیسم اثر قطره چشم تری فلوریدین

مکانیسم اثر قطره چشم تری فلوریدین مهار همانندسازی DNA ویروس و تشکیل پروتئین معیوب و افزایش جهش است.

قطره چشم تری فلوردین برای درمان التهاب بافت چشم کاربرد دارد.

مقدار مصرف قطره ویروسید

قطره چشمی ویروسید دارای حداکثر دوز روزانه 9 مرتبه است به بیانی دیگر این قطره در هر چشم می‌تواند هر دو ساعت یک‌بار استفاده شود.

بعد از ترمیم کراتیت و درمان اپی‌تلیال قرنیه آسیب‌دیده، معمولاً پزشک تجویز می‌کند که به مدت 7 روز بافاصله 4 ساعت مصرف شود؛ در واقع دوز روزانه در این مدت حداکثر 5 مرتبه است.

اشکال دارویی تری فلوریدین

این قطره چشمی معمولاً در بطری‌های 5 میلی‌لیتری عرضه می‌شوند.

نحوه استفاده از قطره چشم ویروسید

استفاده از این قطره چشمی همانند دیگر قطره‌ها دارای ضوابط و قوانینی است تا به‌دوراز عفونت و آلودگی مورداستفاده قرار گیرد. در وهله اول نیاز است دست‌هایتان را بشویید و در قطره چشمی را باز کنید.

سپس بدون آنکه با نوک قطره تماسی داشته باشید سرخود را به سمت عقب بگیرید و در حالتی که به سمت بالا نگاه می‌کنید قطره را فشار دهید تا مقدار موردنیاز چکانده شود.

بعد از ریختن قطره، چشم‌های خود را ببندید و بدون پلک‌زدن 5-10 دقیقه چشم‌هایتان را بسته نگه دارید درحالی‌که دو طرف بینی خود را آرام فشار ماساژ می‌دهید.

نکات قابل توصیه

قبل استفاده از دارو بروشور چسبانده شده بر روی آن را مطالعه کنید و هم چنین به تاریخ انقضای آن توجه کنید.

قطره ویروسید را طبق دستور پزشک مصرف کنید و قوانین مرتبط به آن را رعایت کنید.

به گفته پزشکان:

"به‌منظور اثرگذاری بیشتر بهتر است تمامی دوزهای قطره تری فلوریدین منظم مصرف شود و در صورت فراموش‌کردن یک دوز از دارو ویروسید بلافاصله مصرف شود؛ اگر زمان زیادی از دوز بعدی نمانده بهتر است مصرف دوز قبلی نادیده گرفته شود. قطره چشمی ویروسید باید تا انتهای دوره مصرف شود تا نتیجه نهایی به وجود آید."

موارد منع مصرف

این قطره چشمی برای خانم‌های باردار، شیرده و افراد با بیماری‌های خاص ممکن است خطرناک باشد. ازاین‌رو قبل از استفاده لازم است با پزشک متخصص حتماً مشورت شود.

هشدارها

این قطره تنها می‌بایست در بیماران مبتلا به کراتیت هرپسی و تب‌خال چشم مصرف شود.

قبل از استفاده از دارو ویروسید می‌بایست لنزهای تماسی بیرون آورده شوند.

مصرف این دارو در افراد با شرایط خاص مانند مادران باردار، التهاب پلک‌ها، شیرده و بیماری‌های خاص تنها تحت‌نظر پزشک می‌بایست مورداستفاده قرار گیرد.

عوارض جانبی

عارضه‌های جانبی این دارو شامل سوزش خفیف و گذرای چشم، واکنش‌های حساسیتی، ادم استروما، پرخونی چشم، ادم پلک، کراتوپاتی سطحی نقطه‌به‌نقطه و کراتوپاتی اپی تلیال می‌شود.

تا به امروز تداخل دارویی درباره قطره چشمی تری فلوریدین گزارش نشده است اما بهتر است در صورت استفاده از داروهای دیگر حتماً به پزشک معالج اطلاع داده شود.

مصرف در بارداری و شیردهی

استفاده از این نوع قطره‌ها تنها می‌بایست طبق تجویز پزشک مصرف شود.

نحوه نگهداری از قطره چشم

این قطره چشمی می‌بایست در دمای 2-8 درجه در یخچال نگهداری شود. مگر اینکه پزشک معالج یا داروساز دستور دیگری دهد.