قطره چشمی پرکورد (پردنیزولون)

قطره چشم پرکورد جز قطره‌های چشمی پراستفاده است که معمولاً بعد از جراحی به بیماران تجویز می‌شود. قطره پردنیزولون برای درمان بیماری‌های التهابی توصیه می‌شود به این‌دلیل‌که به تسکین:

کمک به سزایی می‌کند.

موارد مصرف پرکورد

قطره پردنیزولون بعد از جراحی‌های چشم مانند:

• پیوند قرنیه
  • التهاب چشم، قرنیه و بخش قدامی چشم
  • آسیب قرنیه
  • رد پیوند

توصیه می‌شود.

ساختار و خواص

هر 100 میلی‌لیتر سوسپانسیون استریل چشمی پرکورد حاوی 1 گرم پردنیزولون است.

مقدار مصرف قطره چشم پرکورد

به صورت نرمال 1-2 قطره از محلول پردنیزولون استات در چشم به‌صورت روزانه چكانده می‌شود. در موارد شدید می‌توان دارو را هر ساعت استفاده كرد كه با بهبود التهاب به تدریج قطع می‌گردد. افرادی که در التهاب شدید هستند می‌توانند روزانه به مقدار 4-6 بار در روز از آن استفاده کنند.

در این تصویر قطره چشمی پرکورد مشاهده می‌شود.

به گفته متخصصان چشم پزشکی:

"قطره پرکورد، برای درمان موارد مختلفی مثل التهاب چشم، قرمزی و سوزش کاربرد دارد و از دسته قطره های کورتیکواستروئید چشمی به شمار می آید. قطره پردنیزولون که با نام پرکورد توسط پزشکان تجویز می شود، ممکن است باعث تاری دید و یا بروز حساسیت شود."

نحوه استفاده از قطره چشم

ابتدا قبل از استفاده از قطره پردنیزولون دست‌های خود را به‌خوبی بشویید و سپس درب بطری را باز کنید.
بعد از بازکردن قطره، توجه داشته باشید که چیزی با آن در تماس نباشد که باعث آلودگی شود.
سپس سرخود را کمی به عقب ببرید و درحالی‌که پلک خود را به سمت پایین می‌کشید به‌اندازه تجویز شده داخل چشم بریزید.
با کمی فشار دادن قطره، به‌راحتی محلول از آن خارج می‌شود. دقت داشته باشید که بیش از حد توصیه شده نچکانید.

نکات قابل توصیه

قبل از مصرف به تاریخ انقضای قطره توجه کنید و درصورتی‌که تاریخ آن نگذشته بود استفاده کنید. این دارو باعث تاری دید می‌شود لذا می‌بایست از انجام کارهای پرخطر مانند رانندگی، کار با ماشین‌آلات و... خودداری کنید.
نکاتی که قبل از مصرف قطره چشمی پردنیزولون باید در نظر گرفت
پس از چكاندن قطره در چشم، در صورت استفاده از لنز، آن را حداقل 15 دقیقه بعد در چشم قرار دهید تا قطره با لنز تداخلی نداشته باشد.

نحوه نگهداری از قطره چشم

قطره پرکورد می‌بایست دور از دسترس کودک و در جایی خشک و خنک نگهداری شود. توجه کنید که قطره‌های چشمی تنها 4 هفته بعد از بازشدن تاریخ انقضا دارند و بعد از آن به‌هیچ‌عنوان نباید مورداستفاده قرار گیرند.

مصرف در شیردهی و بارداری

افرادی که در وضعیت شیردهی و بارداری قرار دارند قبل از مصرف می‌بایست با پزشک معالج مشورت کنند.

هشدارها

قبل از استفاده به این نکات توجه کنید:

• قبل از مصرف قطره پرکورد، آن را به‌خوبی تکان دهید و بعد از استفاده درب آن را ببندید و در محیط مناسب قرار دهید.
  • فراموش نکنید که قبل از استفاده، بروشور قرار گرفته در آن را مطالعه فرمایید و در صورت ابتلا به عوارض جانبی دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد منع مصرف

هر گز قطره پردنیزولون را به افراد دیگر که علائم شما را دارند توصیه نکنید چرا که این دارو تنها می‌بایست تحت‌نظر پزشک مصرف شود.
اگر جز افرادی هستید که به دارویی حساسیت دارید یا در وضعیت بارداری، عفونت چشم و شیردهی قرار دارید قبل از مصرف پزشک خود را در جریان بگذارید.

عوارض جانبی

این دارو همانند دیگر داروها دارای عوارض جانبی از جمله گزش یا سوزش گذرا، افزایش فشار داخل چشم، نازک شدن قرنیه، ابتلا به عفونت قارچی یا ویروسی، زخم قرنیه است. در صورت استفاده زیاد و مکرر امکان ابتلا به آب مروارید، آبریزش، ناراحتی چشم، احساس وجود جسم خارجی در چشم، صدمه عصب بینایی، اختلال در حدت بینایی، اختلال در میدان دید و تشدید گلوكوم وجود دارد.

قبل از استفاده از قطره پرکورد، لیست داروهای مورداستفاده، اعم از گیاهی و پزشکی را با پزشک خود در میان بگذارید. چرا که تداخلات می‌تواند اثر دارو را کاهش داد و یا مشکلاتی را ایجاد کند.