قطره کتورولاک

از گروه دارو‌های غیر استروییدی ضد التهاب کتورولاک (Ketorolac) را می‌توان نام برد. سینارولاک از برندهای ایرانی کتورولاک است، در ادامه به بررسی این دارو خواهیم پرداخت.

موارد مصرف و کاربرد کتورولاک

قطره کتورولاک در موارد زیر کاربرد گسترده‌ای دارد:

طبق نظر پزشکان:
"چشم عضو حساسی است که به محض بروز علائمی مانند خارش و سوزش باید به پزشک متخصص مراجعه و درمان را شروع کرد، کتورولاک ازگروه قطره‌های چشمی مفید برای این علائم است."

مکانیسم اثر قطره چشم سینارولاک

این دارو مانند سایر دارو‌های NSAD آنزیم سیکلواکسیژناز را از فعالیت باز داشته، ساخت پروستاگلاندین مهار می‌شود‌.

در این تصویر قطره سینارولاک قابل مشاهده است.

نکات قابل توصیه

نکات زیر در استفاده از این قطره بسیار دارای اهمیت است:

• در صورت بروز مشکلات آلرژیک مانند سوزش، خارش، قرمزی، خونریزی غیر معمول، به پزشک مراجعه شود.
  • قطره سینارولاک سبب تاری دید موقتی می‌شود.
  • ۲۴ ساعت قبل از عمل جراحی و بیش از 14 روز پس از آن، خطر ایجاد مشکلات قرنیه را افزایش می‌دهد‌.
  •  از لنز در زمان استعمال دارو استفاده نشود.

اطلاعات دوز کتورولاک

این محصول در 2 نوع زیر عرضه می‌گردد:

• محلول چشمی ۰.۴ درصد: بعد از جراحی‌های انکساری قرنیه به میزان ۱ قطره، ۴ مرتبه در روز، قبل ازجراحی آب مروارید ۲ مرتبه به میزان ۱ قطره.
  • محلول چشمی ۰.۵ درصد: جهت ورم ملتحمه، حساسیت فصلی ۴ مرتبه در روز به میزان ۱ قطره، در جراحی‌ آب ‌مروارید ۲۴ ساعت بعد از عمل شروع و تا ۲ هفته پس از آن مصرف شود.

هشدارها

در صورت مصرف بیش از حد دارو، به دلیل احتمال مسمومیت به مراکز اورژانس مراجعه شود.

مقدار مصرف قطره چشم

با توجه به شرایط بیمار، دوز مصرفی آن توسط پزشک تعیین می‌شود.

نحوه استفاده از قطره چشم سینارولاک

سر را به عقب خم کرده، با انگشت پلک پایین را کشیده و بدون تماس نوک قطره‌چکان با چشم، دارو چکانده و چشم بسته شود، انگشت روی مجرای اشک قرار گیرد، از مالش چشم و پلک زدن خودداری شود.

شکل دارویی کتورولاک

کتورولاک به صورت تزریقی، خوراکی و قطره با مهار ساخت پروستاگلاندین درکاهش التهاب  و درد موثر است.

موارد منع مصرف

شرایط زیر را به پزشک اطلاع دهید:

• حساسیت دارویی
  • بارداری و شیردهی
  • آرتریت روماتویید
  • عفونت چشم

تداخلات دارویی باعث اختلال در عملکرد و افزایش ریسک بروز عوارض جانبی می‌شود، از جمله داروهایی که با این قطره تداخل دارد، داروهای ضد پلاکت، رقیق‌کننده خون مانند والفارین و آسپرین هستند.

عوارض جانبی

کتورولاک مانند هر دارو دیگری دارای عوارض است؛ عوارض احتمالی آن عبارتند از:

• تورم و درد چشم
  • حساسیت به نور
  • سوزش یا قرمزی چشم
  • تاری یا تغییرات دیگر در بینایی

معمولا این عوارض موقتی هستند.

مصرف در شیردهی

استفاده از این دارو توصیه نمی‌شود‌، تحقیقات نشان داده میزان مازاد آن روی شیر مادر تاثیر دارد.

مصرف در بارداری

به دلیل قرار گرفتن در طبقه ‌بندیX   مصرف آن ممنوع است، در صورت ضرورت با تجویز پزشک مصرف شود.

نحوه نگهداری از قطره چشم

دارو را در جای خشک، خنک، به دور از گرما و تابش نورقرار دهید.