مراقبت های بعد از عمل آب سیاه چشم (گلوکوم)

عمل آب سیاه (گلوکوم)، روشی است که به‌منظور کاهش فشار چشم -برای کمک به تثبیت بینایی- و جلوگیری از کاهش بینایی که ناشی از آب سیاه است، صورت می‌گیرد؛ این کار با ایجاد یک دهانه جدید برای تخلیه مایع آب سیاه از چشم یا با کاشت یک شانت برای کمک به تخلیه مایع انجام می‌شود. اگرچه این جراحی می‌تواند فشار چشم را کاهش دهد و به تثبیت بینایی برای مدت بسیار طولانی کمک کند، اما بیماری که این حالت را تجربه کرده است، باید تا پایان عمر تحت‌نظر پزشک باشد. بهبودی پس از جراحی گلوکوم به سرعت اتفاق می‌افتد و معمولاً دوران نقاهت سختی ندارد.

فردی که دچار آب سیاه شده باشد باید تا آخر عمر تحت نظر چشم پزشک باشد.

دوران بهبودی (نقاهت) بعد از عمل آب سیاه چه مدت طول می‌کشد؟

تاری دید، از علائم شایعی است که بعد از جراحی آب سیاه دیده می‌شود؛ اما خوشبختانه بینایی شما طی روزها و هفته‌های بعد بهبود می‌یابد (از چند روز تا چند هفته). عوارض موقتی رایج بعد از جراحی برای چشم عبارت‌اند از:

• سرخی
  • تحریک
  • احساس وجود یک جسم کوچک در چشم شما

اکثر مردم، طی چند روز تا چند هفته پس از جراحی متوجه بهبودی در بینایی خود می‌شوند. مواردی از بهبودی چند ماهه نیز ممکن است؛ اگرچه بسیار غیر معمول است. البته باید خاطر‌نشان کرد که اکثر افرادی که جراحی گلوکوم را انجام می‌دهند، درد قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند؛ با این‌حال، اگر در چشم احساس درد می‌کنید، باید با چشم پزشک خود مشورت کنید.

در طول دوران نقاهت، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر که می‌تواند نشانه  عفونت چشم باشد، با چشم پزشک خود مشورت کنید:

دوران نقاهت بعد از عمل آب سیاه ممکن است دو تا چند هفته طول بکشد.

• احساس درد در چشم
  • قرمزی چشم
  • تورم چشم
  • چرک یا ترشح از چشم
  • سایه ای در میدان بصری
  • کاهش بینایی

ظاهر چشم بعد از عمل گلوکوم چگونه است؟

در عمل آب سیاه چشم، بخشی از سفیدی چشم (یا همان صلبیه) برداشته می‌شود تا مایع آب سیاه بتواند از این قسمت خارج گردد؛ سپس این قسمت را با لایه‌ای از ملتحمه می‌پوشانند. بنابراین بعد از عمل جراحی یک برآمدگی کوچک سفید رنگ بر‌روی ظاهر چشم مشهود است که طبیعی است و جای نگرانی نیست.

طبق مشاهدات انجام شده:

"مراقبت های بعد از عمل آب سیاه چشم، اهمیت بسیاری دارند و می توانند در مدت زمان بهبودی تاثیر بگذارند. رعایت مراقبت ها و نکات موثر سبب می شود که ظاهر چشم بعد از جراحی حالت بهتری را داشته باشد و چندان در شرایط حاد و سختی نباشد."

نکات و مراقبت های بعد از عمل آب سیاه

مهم است که با چشم پزشک خود، برای ارزیابی روند بهبودی در تماس باشید. به‌طورکلی، تا مدتی پس از عمل آب‌ سیاه، نباید کار‌های سنگین انجام دهید. حتی‌الامکان از بلندشدن و خم‌شدن‌های بی‌مورد بپرهیزید. اگر شرایط شما نرمال شد، می‌توانید در عرض یک تا دو هفته بعد، کار‌های نسبتاً سبک را انجام دهید.

بعد از عمل گلوکوم باید مراقبت های لازم را انجام داد.

در طی دو هفته اول بعد از جراحی گلوکوم، از انجام این کارها اجتناب کنید:

• ورزش‌هایی مانند دویدن یا بلند کردن وزنه
  • خم شدن، بلندکردن جسمی همراه با زور زدن

همچنین باید از این فعالیت‌ها که می‌توانند باعث عفونت باکتریایی شوند، اجتناب کنید:

• شنا یا استفاده از جکوزی؛ بسته به عمل چشم، ممکن است اقدامات احتیاطی مادام العمر در این زمینه وجود داشته باشد.
  • استفاده از لنزهای تماسی
  • استفاده از آرایش چشم (مثل ریمل، خط چشم، سایه و سرمه) یا کرم صورت

فعالیت های روزانه

بیشتر افراد می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود مانند خواندن، تماشای تلویزیون یا استفاده از تلفن همراه، رایانه یا سایر وسایل الکترونیکی را در چند روز اول پس از جراحی، از سر بگیرند؛ دوش‌گرفتن و حمام‌کردن نیز بعد از این مدت امکان‌پذیر است. همچنین بهتر است محافظ چشم (سپر یا عینک) برای جلوگیری از ضربه‌زدن یا مالش چشم استفاده شود. مراقبت کامل پس از عمل و پیگیری برای داشتن نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز در جراحی‌ها الزامی است.

قطره‌های چشمی بعد از عمل آب سیاه

پس از انجام عمل آب سیاه، برای کاهش فشار چشم و حفظ رطوبت داخل چشم، از این قطره‌ها استفاده می‌شود:

و...

البته بسته به نظر پزشک، می‌تواند نوع این قطره‌ها تغییر کند.

مصرف قطره چشم و دارو بعد از عمل آب سیاه طبق تجویز پزشک لازم است.

مراجعه به مطب پزشک برای معاینه بعد از عمل آب سیاه (گلوکوم)

در صورتی که بعد از عمل آب سیاه یکی از حالات زیر را دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

• دردی که با دارو تسکین نمی‌یابد
  • ترشح بیش از حد از چشم عمل شده
  • بدتر شدن بینایی

رانندگی بعد از عمل آب سیاه چشم

توصیه کلیه پزشکان این است که تا حصول بهبودی کامل، اقدام به رانندگی نکنید. اما در بیشتر اوقات، قادر خواهید بود تا دو هفته بعد از عمل آب سیاه، رانندگی را مانند سایر فعالیت‌ها از سر بگیرید. البته ابتدا مطمئن شوید که دچار تاری دید در زاویه بصری خود نیستید.

با رعایت نکات و موارد گفته شده، روند بهبودی سریع‌تر پیش خواهد رفت و شما می‌توانید به روال عادی زندگی خود بازگردید. در صورت داشتن هر گونه سوال یا پیشنهاد، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.