ورم پلک در کودکان

تورم پلک کودکان، را می‌توان از جمله اصلی‌ترین و رایج‌ترین بیماری  دانست. ورم پلک کودکان به معنای بزرگ‌شدن پلک بالا و پایین در هر دو چشم یا یک‌چشم است. شدت این تورم در کودکان متفاوت است و در نتیجه درمان‌های متفاوت دارد. در ادامه اطلاعات بیشتری را به شما عزیزان منتقل می‌کنیم تا بتوانید از کودکان خود بهتر مراقبت کنید.

التهاب پلک در کودکان خطرناک است؟

التهاب به وجود آمده در کودکان به دلایل مختلف است برخی از کودکان به دلیل داشتن آلرژی به یک چیز مانند گردوغبار، فصل بهار و... ممکن است دچار این عارضه شوند. این دسته از کودکان در مدت‌زمان کوتاه بهبود می‌یابند و دارای التهاب خطرناکی نیستند.

دسته‌ای دیگر که تورم آنها باگذشت زمان کوتاه، بهبود نمی‌یابد و حتی بدتر می‌شود ممکن است تورم، ناشی از بیماری خطرناکی باشد. تورم این دسته از کودکان را می‌بایست جدی گرفت و در اولین فرصت به پزشک متخصص چشم مراجعه کرد.

یکی از بیماری‌های شایع در کودکان ورم پلک بالای چشم کودکان است.
علائم تورم پلک کودکان

هر عارضه‌ای دارای یک سری علائم است. آشنا بودن به علائم هر بیماری کمک می‌کند که با سرعت بیشتری وضعیت کودک خود را پیش‌بینی کنیم. در ادامه به علائم تورم پلک در کودکان می‌پردازیم.

• خشکی چشم
  • درد چشم
  • خونریزی چشم
  • افزایش تولید اشک
  • خارش چشم
  • قرمزی چشم
  • ناتوانی در چرخاندن کره چشم
  • تاری دید
  • اختلال در بینایی
  • افزایش حساسیت به نور
  • افتادگی پلک

دلایل ورم پلک در کودکان

ازآنجایی‌که التهاب  چشم در کودکان امری شایع است دلایل ایجاد آن هم مختصر نیست. طبق بررسی‌های انجام شده توسط پزشکان این دلایل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• نیش حشره
  • قرارگرفتن در فضای آلوده
  • وجود گردهای ریز در هوا
  • تماس با اشیایی آلوده
  • آسیب‌دیدگی چشم
  • درماتیت تماسی

تماس با اشیا آلوده یکی از دلایل التهاب پلک کودکان است.
علت ورم پلک یک‌چشم

چشم از جمله حساس‌ترین اندام‌های بدن است که نیاز به مراقبت زیادی دارد. حال این اندام حساس در کودکان میزان حساسیت بیشتری دارد. ورم پلک به وجود آمده در چشم کودکان می‌تواند علت‌های مختلفی مانند موارد زیر داشته باشد:

• آلرژی و واکنش‌های آلرژیک
  • گل مژه
  • بلفاریت
  • ورم ملتحمه
  • سلولیت
  • تروما
  • شالازیون

گل مژه از رایج‌ترین دلایل التهاب و تورم در پلک چشم کودکان است. معمولاً در هنگام زدن گل مژه درد ناشی از تورم وجود دارد. گل مژه بعد از چند روز از بین می‌رود و با آزادکردن چربی باعث کاهش تورم می‌شود.

بهتر است به‌منظور مشخص‌شدن علت ورم پلک به پزشک متخصص مراجعه کرد. چرا که برخی از اوقات ممکن است ورم پلک ناشی از بیماری یا عارضه خطرناکی باشد.

علت ورم پلک هر دو چشم

علت ورم پلک در هر دو چشم می‌تواند شامل ورم ملتحمه آلرژیک، کنژونکتیویت ویروسی، کنزونکتیویت باکتریایی، آنافیلاکس و ادم باشد. هرکدام از این علت‌ها می‌توانند خطرناک باشند ازاین‌رو درمان‌های خاص خود را دارند. پس بهتر است به‌محض روبرو شدن با این شرایط فوراً به پزشک مراجعه کرد.

ورم پلک، می‌تواند آلرژیک باشد.
چگونه از تورم پلک کودکان جلوگیری کرد؟

برای اینکه بتوان از تورم پلک جلوگیری کرد ابتدا می‌بایست علت وجود آن را بررسی کنیم چرا که هر کدام دارای یک روش جلوگیری هستند. تورمی که ناشی از آلرژی باشد برای جلوگیری نیاز است که از محصولات ضد حساسیت استفاده کرد.

تورمی که ناشی از عفونت باشد با شست‌وشو و نگه‌داشتن تمیز پلک برطرف می‌شود. توجه داشته باشید که از برخورد هر اشیا به چشم خودداری کنید. چرا که برخی از اشیا به دلیل آلودگی که دارند میکروب را به چشم کودک منتقل می‌کنند و در نهایت باعث تورم ناشی از عفونت می‌شود.

درمان‌های متداول تورم پلک کودکان

درمان‌ها باتوجه‌به شدتی که دارند متفاوت هستند. اگر شرایط ورم چشم زیادی نباشد، پزشک توصیه می‌کند با چند مراقبت ساده در منزل شدت آن را کاهش دهید.

درمان‌هایی دارویی که ممکن است پزشک برای کاهش تورم تجویز کند شامل استفاده از داروهای ضد آلرژی، استفاده از اشک مصنوعی به‌منظور تسکین خارش و خشکی چشم، استفاده از پماد یا کرم‌های ضدویروسی یا ضدباکتری، استفاده از لنزهای فوتوکرومیک و در نهایت جراحی است.

معمولاً تورم چشم خفیف در مدت‌زمان کوتاه رفع می‌شود و نیاز به مصرف دارویی دیده نمی‌شود.

درمان خانگی تورم پلک در کودک

درصورتی‌که تورم چشم کودک حاد نبود می‌توان از درمان‌های خانگی کمک گرفت. مهم‌ترین مورد تمیز نگه‌داشتن پوست اطراف چشم است. ازاین‌رو در قدم اول اطراف چشم کودک خود را با شامپوی کودک یا محلول مناسب سن وی بشویید. فراموش نکنید که تنها از محصولاتی استفاده کنید که مناسب سن کودک شما باشد.

کمپرس آب گرم به مدت 5 الی 10 دقیقه می‌تواند تورم ناشی از گل مزه و شالازیا را کاهش دهد. البته این کار می‌بایست با مراقبت انجام شود به‌گونه‌ای که باعث اذیت برای کودک نباشد.

استفاده از کمپرس‌های سرد مانند چای کیسه‌ای می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. البته درصورتی‌که کیسه چای سرد شده کامل تمیز و بهداشتی باشد.

دقت داشته باشید که هر راه و روشی را به‌عنوان درمان خانگی بر روی کودک خود انجام ندهید. چرا که چشم کودک دارای حساسیت زیادی است و استفاده اشتباه از یک روش درمانی می‌تواند اوضاع وی را بدتر کند.

استفاده از کمپرس سرد یکی از روش‌های درمان التهاب پلک است.
عوارض التهاب پلک در کودکان

اگر التهاب به وجود آمده ناشی از بیماری باشد و کودک را به‌موقع نزد پزشک نبرید ممکن است سبب عوارض و آسیب‌های دائمی شود. برخی از این عوارض و آسیب‌های دائمی شامل ازدست‌دادن بینایی، ناراحتی یا درد مزمن، ازدست‌دادن ساختار اطراف چشم و انتشار عفونت به سیر قسمت‌های بدن شود.

بلفاریت چشم کودک

عارضه بلفاریت چشم کودک به گونه‌ای است که در پایه مژه‌های بالایی و پایینی رخ می‌دهد. درست است که بلفاریت می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند اما سبب ازبین‌رفتن بینایی و مشکلات بینایی نمی‌شود.

درصورتی‌که کودک شما دارای بلفاریت باشد از علائمی مانند قرمزی، تورم، سوزش و خارش برخوردار باشد. این مشکل به این دلیل رخ می‌دهد که میزان چربی در حاشیه پلک‌ها سبب بیش از حد باکتری می‌شود. ازاین‌رو حاشیه پلک‌ها سبب التهاب و تورم می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برخی از والدین فکر می‌کنند تورم امری عادی است و ممکن است برای همه کودکان رخ دهد. درصورتی‌که این تفکر همیشه صحت ندارد. زمانی که کودک در مدت‌زمان کوتاه دچار کاهش تورم نمی‌شود می‌بایست توسط پزشک معاینه شود؛ بنابراین اگر کودک شما دارای تورم است و این تورم در مقدار و شدت زیادی قرار دارد فوراً او را نزد، یک پزشک متخصص چشم ببرید.

ورم پلک کودکان از جمله عارضه‌هایی است که رخ می‌دهد. این عارضه به‌گونه‌ای است که برای برخی از آنها به‌سرعت از بین می‌رود و برای برخی دیگر ماندگاری بیشتری دارد. همچنین علائم تورم پلک در کودکان مختلف است؛ کودکانی که با کاهش تورم در مدت‌زمان کوتاه روبرو نیستند ممکن است دارای مشکلات و بیماری خاصی باشند. از این‌رو بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص چشم مراجعه کنند. ناگفته نماند که استفاده از درمان‌های خانگی می تواند برای تورم پلک خفیف بسیار تاثیرگذار باشد.