قطره ریمکسولون و اطلاعات دارویی آن

قطره چشمی ریمکسولون، یک کورتیکواستروئید گلوکوکورتیکوئید برای استفاده با رویکرد جذب سیستمیک است. کورتیکواستروئیدها پاسخ التهابی به‌انواع عوامل تحریک‌کننده با ماهیت مکانیکی، شیمیایی یا ایمونولوژیکی را سرکوب می‌کنند. همچنین این نوع قطره و هم‌خانواده‌هایش، انفیلتراسیون سلولی، اتساع مویرگی، تکثیر فیبروبلاست، رسوب کلاژن و تشکیل اسکار مرتبط با التهاب را مهار می‌کنند.

قطره ریمکسولون برای مهار التهاب چشم کاربرد دارد.

موارد مصرف قطره ریمکسولون

قطره ریمکسولون چشمی، نوعی استروئید است که از ترشح موادی که در بدن که باعث التهاب می‌شود، جلوگیری می‌کند. ریمکسولون چشمی برای درمان التهاب چشم ناشی از عفونت، جراحت، جراحی یا سایر شرایط مشابه استفاده می‌شود.

طبق بررسی های پزشکی:

"قطره ریمکسولون، یک داروی ضداحتقان است که روش و مقدار استفاده منحصربه‌فرد خود را دارد. قبل از استفاده از این قطره نیاز است که بیمار از عدم حساسیت خود به آن مطمئن شود."

مکانیسم اثر قطره چشمی ریمکسولون

طبق منابع اطلاعاتی معتبر پزشکی، ریمکسولون یک آگونیست گیرنده گلوکوکورتیکوئید است که اثرات ضدالتهابی کورتیکواستروئیدها شامل لیپوکورتین‌ها، پروتئین‌های مهارکننده فسفولیپاز A2 را از طریق مهار اسید آراشیدونیک، بیوسنتز پروستاگلاندین‌ها و لکوترین‌ها را کنترل می‌کند. رویکرد این دارو در کنترل التهاب چشم به‌این‌صورت است که با اتصال به‌گیرنده گلوکوکورتیکوئید، منجر به تغییراتی در رونویسی ژنتیکی شامل لیپوکورتین ها و پروستاگلاندین‌ها می‌شود.

فارماکولوژی

ریمکسولون، یک داروی ضداحتقان است که برای ازبین‌بردن التهاب و قرمزی چشم ناشی از تحریکات جزئی چشم (مانند دود، شنا، گرد و غبار) و تحریکات کلی مانند عمل جراحی استفاده می‌شود. این دارو با تنگ‌کردن موقت رگ‌های خونی در چشم، التهابات را کنترل می‌کند.

مقدار و نحوه مصرف ریمکسولون

دوز معمول برای استفاده از این قطره چشمی، 1 یا 2 قطره در هر چشم آسیب دیده است. اینکه هر چند وقت یکبار از این دارو استفاده کنید، به‌شرایط و روند درمان شما بستگی دارد. به‌همین‌منظور طبق دستورالعمل‌های پزشک خود عمل کنید.

پزشک شما ممکن است دو بطری جداگانه ریمکسولون چشمی را تجویز کند؛ یکی برای استفاده چشم راست و دیگری برای چشم چپ؛ که این کار برای جلوگیری از انتقال عفونت از یک چشم به چشم دیگر است. حتماً هر بطری را برای چشم راست یا چپ علامت بزنید و از محلول موجود در هر بطری، فقط برای همان چشم استفاده کنید.

برای استفاده از قطره ریمکسولون چشمی، طبق دستور پزشک اقدام کنید.

برای استفاده از قطره چشم:

• قبل از مصرف، دارو را به خوبی تکان دهید.
  • قبل از مصرف داروی چشمی دست های خود را بشویید.
  •  سر خود را کمی به عقب خم کنید و پلک پایین خود را به سمت پایین بکشید تا یک فضای کوچک ایجاد کنید.
  • قطره را بالای چشم خود نگه دارید و به بالا نگاه کنید. قطره را بچکانید و سپس چشم خود را ببندید.
  • فقط به تعداد قطره‌هایی که پزشک تجویز کرده استفاده کنید.
  • انگشت خود را به آرامی به‌گوشه داخلی چشم (نزدیک بینی) برای حدود 1 دقیقه فشار دهید تا مایع از طریق مجرای اشک شما تخلیه نشود.
  • اگر بیش از یک قطره در یک چشم استفاده می کنید، حدود 5 دقیقه صبر کنید تا قطره بعدی را بریزید. همچنین برای از استفاده از هر قطره چشمی دیگری که پزشک شما تجویز کرده است، حداقل 10 دقیقه صبر کنید.
  • اجازه ندهید نوک قطره چکان به هیچ سطحی از جمله چشم یا دست شما برخورد کند. اگر قطره‌چکان آلوده شود، باعث ایجاد عفونت چشم شما شده که می‌تواند منجر به ازدست‌دادن بینایی یا آسیب جدی به چشم شما شود.
  • اگر رنگ مایع تغییر کرده یا ذراتی در داخل آن وجود دارد، قطره را دور بریزید و از آن استفاده نکنید.

موارد منع مصرف قطره لووفلوکساسین

اگر به ریمکسولون حساسیت دارید، یا اگر عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی در چشم خود دارید، بدون دریافت درمان ضدعفونی مناسب، نباید از این دارو استفاده کنید.

هشدارها

هنگام استفاده از لنز نرم، از این دارو استفاده نکنید. ریمکسولون چشمی ممکن است حاوی ماده نگهدارنده‌ای باشد که می‌تواند سبب تغییر رنگ لنزهای تماسی نرم شود؛ بنابراین، حداقل 15 دقیقه پس از استفاده از ریمکسولون چشمی، برای قرار دادن لنز در چشم خود صبر کنید.

توصیه ها

این دارو، ممکن است باعث تاری دید شود واکنش‌های حواسی شما را مختل کند. اگر رانندگی می‌کنید یا کاری انجام می‌دهید که نیاز به هوشیاری و دیدن واضح دارد، در مصرف این دارو دقت کنید و یا انجام فعالیت‌های ذکر شده را تا زمان برطرف شدن علائم متوقف کنید.

مصرف قطره چشم ریمکسولون در دوران بارداری و شیردهی

اگر از ریمکسولون چشمی استفاده می‌کنید، باید شیردهی را متوقف کنید. همچنین مشخص نیست که آیا ریمکسولون چشمی به جنین آسیب می‌رساند یا خیر. بنابراین اگر در حین استفاده از این دارو باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

از قطره ریمکسولون در زمان بارداری نباید استفاده شود.

عوارض قطره چشمی ریمکسولون

از عوارض شایع قطره چشمی ریمکسولون، می‌توان به عفونت که شامل علائمی همچون تورم پلک، قرمزی، خارش و سوزش در چشم است، اشاره کرد. سایر عوارض شامل موارد زیر است:

• تغییرات در بینایی
  • احساس درد در چشم
  • دیدن هاله نور در اطراف اجسام
  • احساس درد  پشت چشم
  • احساس وجود شی‌ای کوچک در چشم

در صورت مشاهده هرگونه علائم بالا، استفاده از ریمکسولون چشمی را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر از نوع دیگری از داروی چشمی (مانند قطره یا پماد) استفاده می‌کنید، حداقل 5 دقیقه قبل از استفاده از سایر داروها صبر کنید. همچنین ساعات مصرف را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که قبل از استفاده از پماد، از قطره چشمی استفاده کنید تا قطره به طور کامل وارد چشم شما شده و جذب گردد. البته شایان ذکر است که این قطره اگرچه تداخل دارویی خاصی ندارد، اما مصرف آن در کشور آمریکا متوقف شده است.

شرایط نگهداری قطره لووفلوکساسین

این قطره را به حالت عمودی در دمای اتاق و به‌دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. قرار دادن آن در داخل یخچال، منجر‌به یخ‌زدگی محلول داخل ظرف می‌شود. همچنین در صورت عدم‌استفاده، درب بطری را محکم ببندید.

توصیه ما این است که هیچ دارویی را به صورت سرخود و بدون مشورت پزشک استفاده نکنید. برای اطلاعات بیشتر راجع‌به انواع مختلف قطره‌های چشمی، به پست‌های دیگر وبلاگ هم سر بزنید.