قطره نپافناک و موارد مصرف آن

نپافناک چشمی (Nepafenac eye drops)، قطره استریل ضدالتهابی غیراستروئیدی با نام تجاری نواناک (Nevanac) است، که در جراحی‌ آب مروارید کاربرد دارد. قطره چشمی نپافناک، خطر کاتاراکت را نیز کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی ساختار و خواص بالینی آن می‌پردازیم.

موارد مصرف نپافناک

این دارو در موارد زیر توسط پزشک تجویز می شود:

قطره نپافناک داروی موثر کاهش درد در جراحی آب‌مروارید است

طبق تحقیقات پزشکان:
"در عمل آب مروارید چشم، از نپافناک چشمی جهت کاهش درد و التهاب استفاده می‌شود، بهتر است جهت جلوگیری از بروز عفونت احتمالی برای هر چشم از یک قطره جداگانه استفاده شود. نواناک به صورت سوسپانسیون ۰.۱ درصدی به رنگ زرد روشن یا نارنجی در بازارهای دارویی یافت می‌شود."

ساختار و خواص

نپافناک، متعلق به گروه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) است؛ هر میلی‌لیتر سوسپانسیون حاوی ۱ میلی‌گرم نپافناک و ۰.۰۵ میلی‌گرم بنزالکونیوم کلرید است. این قطره برای تسکین درد، قرمزی و سوزش چشم پس از جراحی آب مروارید استفاده می‌شود.

مکانیسم اثر قطره چشم نپافناک

این دارو با مسدود کردن برخی مواد طبیعی به نام پروستاگلاندین‌ها که در بدن باعث ایجاد درد و تورم می‌شوند، عمل می‌کند.

نکات قابل توصیه

به نکات زیر در زمان مصرف باید توجه شود:

• مصرف این دارو موجب تاری دید موقت می‌شود‌، در زمان مصرف از رانندگی و کار با ابزارآلات حساس خودداری شود.
  • در صورت داشتن بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید و یا دیابت پزشک را باید مطلع کرد.

مقدار مصرف قطره چشم نپافناک

مقدار مصرف این دارو به شرح زیر است:

قطره چشمی نپافناک 0.1 درصد

معمولاً 3 مرتبه در روز، یک روز قبل از عمل چشم  و در روز جراحی، تا 2 هفته پس از عمل از آن استفاده می‌شود.

قطره چشمی نپافناک 0.3 درصد

معمولاً یک بار در روز از 1 روز قبل از جراحی استفاده شده و مصرف را در روز جراحی و تا 2 هفته پس از آن ادامه می‌دهند.  همچنین ممکن است پزشک به شما دستور دهد که نیم ساعت تا ۲ ساعت قبل از عمل یک قطره اضافی مصرف شود.

مصرف بیش از حد این قطره مسمومیت دارویی ایجاد می‌کند

موارد منع مصرف نپافناک

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر از مصرف این دارو خودداری شود:

• حساسیت به این دارو یا هر قطره چشمی دیگر
  • سندرم خشکی چشم
  • خونریزی یا اختلال لخته شدن خون مانند هموفیلی
  • در اواخر دوران بارداری استفاده از آن موجب اختلالاتی در جنین می‌شود

هشدارها

به موارد اشاره شده در ادامه توجه شود:

• با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شده این داروسبب افزایش فشار چشم در ۵ تا ۱۰ درصد بیماران خواهد شد.
  • در زمان مصرف دارو، لنزهای تماسی نرم از چشم خارج شود و تا ۱۵ دقیقه بعد از آن‌ها استفاده نشود؛ یک ماده نگهدارنده در این دارو وجود دارد که می‌تواند لنزها را به طور دائمی لکه‌دار کند.

عوارض جانبی

این دارو  ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند که عبارتند از:

• آبریزش بینی
  • درد یا فشار در صورت
  • حالت تهوع و استفراغ
  • حس وجود جسم خارجی در چشم
  • حس خشکی و چسبندگی در چشم
  • فزایش حساسیت به نور

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل دارند عبارتند از:

• داروهای ضدپلاکت (مانند کلوپیدوگرل)، "رقیق کننده‌های خون" (مانند وارفارین)
  • داروهای کورتیکواستروئیدی (مانند پردنیزون)
  • سایر داروهای چشمی (مانند قطره‌های کورتیکواستروئیدی)

نحوه نگهداری از قطره چشم نپافناک

دارو به دور از دسترس اطفال، در جایی خشک و خنک، به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید. قطره چشم فقط چهار هفته بعد از اولین باری که در بطری آن را باز کرده‌اید، قابل نگهداری می‌باشد.

مصرف بیش از حد قطره چشم نپافناک

بهتراست‌از مصرف دارو بیش از دو هفته خودداری شود؛ چنانچه فردی در اثر مصرف بیشتر دارو دچار مسمومیت دارویی شده و علائمی مانند تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیده شد ، سریعاً با اورژانس تماس گرفته شود.

نحوه استفاده از قطره چشم نپافناک

جهت جلوگیری از انتقال آلودگی، دست‌ها شسته شده و بدون تماس نوک‌ قطره‌چکان با چشم و یا دست، به مقدار تجویز شده در قسمت داخلی پلک تحتانی ریخته شود، سپس برای دقایقی چشم بسته باشد تا از خروج دارو جلوگیری شود.

مصرف در شیردهی و بارداری

قطره نپافناک، در زمان شیردهی و بارداری باید در شرایط خاص و زیر نظر پزشک مصرف شود.