همه چیز درباره قطره آلکافتادین چشمی

آلکافتادین، در دسته آنتی‌هیستامین‌ها قرار دارد و ضداحتقان و گرفتگی چشم است؛ بنابراین در فصل‌هایی مثل بهار و پاییز که آلرژی کم‌وبیش به‌سراغ همه ما می‌آید، مصرف آلکافتادین می‌تواند مؤثر واقع شود.

موارد مصرف قطره آلکافتادین

این دارو، برای درمان التهاب ملتحمه و حساسیت فصلی مناسب است؛ زیرا از خارش و ترشحات چشمی جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود تا اخلالی در روند فعالیت‌های روزانه شما انجام نشود.

مکانیسم اثر

آلکافتادین یک آنتاگونیست گیرنده هیستامین H1 است که برای پیشگیری از خارش همراه با ملتحمه آلرژیک تجویز می‌شود.

قطره آلکافتادین چشمی برای درمان حساسیت و ورم ملتحبه مورد استفاده قرار می گیرد.

فارماکولوژی

آلکافتادین آنتاگونیست گیرنده هیستامین H1 و مهار کننده آزادسازی هیستامین از ماست سل‌ها است. کاهش کموتاکسی و مهار فعال شدن ائوزینوفیل نیز در بررسی تأثیرات دارویی آن نشان داده شده است. جذب این دارو کم بوده و نیمه عمر ماندگاری آن در بدن 2 ساعت است.

مقدار و نحوه مصرف قطره چشم آلکافتادین

چشم، حساس‌ترین عضو موجود در بدن است که به‌هنگام بیماری، حساس‌تر نیز می‌شود؛ بنابراین باید پیش از چکاندن قطره، دستان خود را کاملاً ضد‌عفونی کنید و بشویید. حالا سر خود را روبه‌بالا نگه دارید و با انگشت اشاره دست خود، پوست پلک پایین را تا حد ممکن پایین بکشید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، فضایی برای چکاندن قطره فراهم می‌شود. میزان قطره توصیه شده –چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان بالای 2 سال- روزانه 1 قطره در هر چشم است. پس از چکاندن قطره‌ها چشمان خود را به مدت 1 الی 2 دقیقه ببندید و گوشه پلکتان را به‌آرامی فشار دهید تا از خروج مایع دارو جلوگیری کنید.

موارد منع مصرف قطره آلکافتادین چشمی

مصرف قطره چشمی الکافتادین، برای کودکان زیر 2 سال ممنوع می‌باشد. همچنین اگر پس از مصرف 1 الی 2 دوز از این دارو متوجه بروز علائم حساسیت‌گونه در بدن خود شدید، سریعاً استفاده از آن را متوقف کنید و به چشم‌پزشک خود مراجعه فرمایید و از درمان‌های خودسرانه بپرهیزید.

همان‌طور که گفتیم، آلکافتادین در دسته آنتی‌هیستامین‌ها قرار می‌گیرد و التهاب ملتحمه را کنترل می‌کند. این دارو تداخل دارویی خاصی با سایر داروها ندارد. همچنین اگر پزشک شما تداخلی را تشخیص دهد، ممکن است دارویی را جایگزین کند و یا دوز آن‌ها را تغییر دهد.

عوارض جانبی آلکافتادین

مانند هر داروی دیگری، قطره چشمی آلکافتادین نیز می‌تواند عوارض‌ جانبی مختلفی داشته باشد. شایع‌ترین عوارض گزارش شده پس از مصرف این دارو، شامل موارد زیر است:

• ورم چشم
  • نازوفارنژیت ( التهاب بینی و گلو)
  • خارش چشم
  • ورم پلک و ترشحات چشمی
  • قرمزی پلک آنفولانزا
  • التهاب چشم
  • قرمزی چشم
  • احساس سردرد و خواب‌آلودگی

در صورت بروز علائم جانبی هنگام مصرف قطره آلکافتادین، به پزشک مراجعه کنید.

شرایط نگهداری قطره چشمی آلکافتادین

این دارو را در مکانی خنک و به‌دوراز رطوبت، در دمای 23 الی 25 درجه سانتی‌گراد و همچنین دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. در یخچال و یا مکان‌هایی که احتمال یخ‌زدگی آن وجود دارد، قرار ندهید.

هشدارها و توصیه ها برای مصرف قطره آلکافتادین

رعایت نکاتی که در زیر ارائه می‌دهیم، اثربخشی دارو را بیشتر می‌کند و از بروز اتفاقات ناخوشایند احتمالی جلوگیری می‌کند. بنابراین موارد زیر را با دقت مطالعه کنید.

• از استفاده از قطره چشمی آلکافتادین برای درمان تحریک ناشی از لنز اجتناب ورزید.
  • در صورت قرمزی یا عفونت چشم، استفاده از لنز تماسی را متوقف کنید.
  • در صورتی که چند دوز از این دارو را مصرف نموده‌اید، می‌توانید با مشورت پزشک قبل از لنز تماسی استفاده کنید، منتها با این شرایط که قبل از چکاندن قطره، لنز خود را از چشم خارج کرده و ده دقیقه بعد از استعمال دارو، لنز را مجددا به سر جای خود باز‌گردانید.
  • از تماس اپلیکاتور با هر سطحی (حتی چشم و پلک)، خودداری کنید.
  • اگر قطره چشم دیگری را به‌صورت همزمان با این دارو مصرف می‌کنید، باید یک زمان 5 دقیقه‌ای میان استعمال دو دارو فاصله بگذارید.

مصرف قطره آلکافتادین در بارداری و شیردهی

تابه‌حال، هیچ‌گونه عوارض و یا ممنوعیتی در رابطه با استفاده از این دارو برای مادران شیرده یا باردار ذکر نشده است. بااین‌وجود، تحقیقات بر روی حیوانات باردار در دوران 3 ماهه اول بارداری برای شناخت اثرات و تبعات احتمالی ادامه دارد.

طبق نظرات محققان:

"قطره آلکافتادین، به‌منظور درمان التهاب ملتحمه و حساسیت فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در این میان همه افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند. به‌طورمثال، کودکان زیر دو سال و خانم‌های باردار از این دسته از افراد هستند که در استفاده این قطره اغلب منع می‌شوند."

مانند هر داروی دیگری، قطره آلکافتادین نیز باید زیر نظر پزشک و طبق دستور تجویزی مصرف گردد؛ بنابراین از استفاده بیش‌ازحد آن به‌امید نتیجه‌گیری سریع‌تر بپرهیزید.