شب کوری و روش های درمان آن

اطلاع از برخی بیماری‌ها سبب می‌شود که با آگاهی بیشتر بتوانیم از خود و چشمانمان مراقبت بیشتری کنیم. شب ‌کوری، جزو یکی از بیماری‌هایی است که گاهی فرد آن را جدی نمی‌گیرد و در نهایت با مشکلات بزرگ‌تر روبرو می‌شود. زمانی که یک شخص با مشکلات بینایی در تاریکی روبرو می‌شود در اصطلاح به شب کوری دچار شده است؛ درمان شب کوری شامل پارامترهایی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شب کوری چیست؟

بیماری شب کوری، با نامی که دارد به خوبی بیانگر عدم توانایی و بینایی در شب است؛ البته در نام آن کمی اغراق شده است و این بیماری فقط در زمانی رخ می‌دهد که فرد در تاریکی باشد و یا از یک محیط روشن به محیط تاریک برود.

میزان شب کوری در هر فرد مبتلا متفاوت است، درصورتی‌که برخی از آن‌ها به‌سادگی برطرف می‌شوند، دسته‌ای از آن‌ها نیز قابل‌درمان نیستند. به‌طور‌مثال، زمانی که فرد در حال رانندگی در یک محیط روشن باشد و سپس به یک خیابان تاریک هدایت شود با عدم بینایی یا کاهش بینایی روبرو می‌شود.

بعضی از مبتلایان به شب کوری به آسانی درمان می شوند.

دلایل و علل ابتلا به شب کوری چیست؟

دلایل و علل ابتلا به شب کوری تنها شامل یک مورد نمی‌شود؛ بلکه علت‌های مختلف وجود دارند که می‌تواند فرد را به شب کوری مبتلا کنند. اولین مورد کمبود ردوپسین است که در پشت چشم قرار گرفته است و به آن سلول‌های استوانه‌ای حساس به نور شبکیه نیز می‌گویند.

دومین مورد، عدم یا کمبود ویتامین آ است که نقش بسیار مهمی در تبدیل تکانه‌ها عصبی به تصویر دارند؛ از طرفی برخی بیماران که دارای بیماری های خاص مانند لوزالمعده هستند، به‌دلیل‌اینکه در جذب چربی مشکل دارند، در خطر کمبود ویتامین آ قرار دارند. ازاین‌رو این افراد در معرض مبتلا به شب‌کوری هستند.

سومین دسته افرادی هستند که دارای نزدیک‌بینی، دوربینی، آب مروارید و سندرم آشر هستند. به‌طورمثال، سالمندان بیش از همه افراد در معرض ابتلا به آب مروارید قرار دارند و به‌همین‌خاطر امکان ابتلا شدن آن‌ها به بیماری شب کوری بیش از نوجوان و جوانان خواهد بود.

نحوه تشخیص شب کوری

شاید شما نیز از دسته افرادی باشید که با دریافت این مطالب، احساس نگرانی کرده باشید و به دنبال تشخیص و بررسی این بیماری باشید. در پاسخ به شما عزیزان باید گفته شود که نحوه تشخیص شب کوری تنها می‌تواند توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد؛ در واقع پزشک توسط آزمایش‌هایی که انجام می‌دهد مشخص می‌کند که آیا دچار شب کوری هستید یا خیر.

آزمایش‌های انجام شده جهت تشخیص بینایی شامل بررسی قدرت بینایی، توانایی تشخیص رنگ‌ها و واکنش مردمک چشم به روشنایی، آزمایش انکسار برای بررسی تجویز عینک یا لنز چشم، معاینهٔ لامپ اسلیت برای بررسی ساختارهای جلوی چشم ازجمله ملتحمه، قرنیه، پلک‌ها، عنبیه، عدسی‌ها و صلبیه و معاینهٔ شبکیه برای بررسی وجود هرگونه آسیب در ساختارهای پشت چشم ازجمله، شبکیه و مشیمیه و زجاجیه است.

برای بیماری شب کوری علت های مختلفی وجود دارد.

چگونه می‌توان از بیماری شب کوری جلوگیری کرد؟

بسیار شنیده‌ایم که "پیشگیری بهتر از درمان است"، چرا که بهتر است سرمایه‌هایی که صرف بازسازی و درمان می‌شود صرف ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی شود.

طبق نظر پزشکان:

"برخی از ازدواج‌های فامیلی به دلیل وراثت سبب ایجاد شب کوری می‌شوند؛ لذا بهتر است از چنین ازدواج‌هایی خودداری کرد. از طرفی مصرف ویتامین آ نقش به‌سزایی در درمان شب کوری و پیشگیری از این عارضه دارد که مصرف آن به همه افراد توصیه می‌شود. در نهایت اگر هر شخص با شب کوری چیست آشنا باشد، می‌تواند با معاینه‌های منظم از ابتلا به آن خودداری کند."

درمان شب کوری

ازآنجایی‌که ابتلا به این بیماری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، پس راه‌های درمان آنها نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه به‌صورت کلی به راه‌های درمان شب کوری اشاره می‌کنیم.

استفاده از عینک یا لنز تماسی

یکی از راه‌های درمان شب کوری، استفاده از عینک و لنزهای تماسی است. به طور مثال افرادی که به‌صورت مادرزادی به این بیماری دچار شده‌اند اغلب قابل‌درمان و ازبین‌بردن این عارضه نیستند بنابراین تنها راه کنترل، استفاده از عینک و لنزهای تماسی است.

رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی و مصرف ویتامین A می‌تواند کمک زیادی به بهبود شب کوری کند. به طور مثال افرادی که به علت کمبود ویتامین A به این بیماری دچار شده‌اند با داشتن رژیم غذایی و تأمین این ویتامین در بدن می‌توانند به طور کامل شب کوری را درمان کنند.

طب سنتی در درمان شب کوری

علاوه بر علم پزشکی، طب سنتی هم راه‌های درمانی خاص خود را دارد که برخی از افراد از این طریق، اقدام به درمان می‌کنند. طبق نظریه‌های طب سنتی، استفاده از لیمو به همراه جعفری در کمبود ویتامین A نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ همچنین غرغره کردن آب عسل، کباب کردن دل گوسفند، استفاده از روغن ماهی، جگر، اسفناج، مرکبات، شلغم، جوانه گندم و انواع کلم می‌تواند تأثیر زیادی در درمان داشته باشد.

عمل لیزیک و جراحی چشم

زمانی که بیمار در وضعیت بسیار شدیدی قرار داشته باشد و با هیچ‌کدام از راه‌های فوق بهتر نشود، پزشک عمل لیزیک و جراحی چشم را پیشنهاد می‌کند. برخی از جراحی‌های چشم سبب آزادکردن فشار داخل چشم می‌شوند و در نهایت سبب بهبود آب سیاه خواهد شد.

برای تشخیص شب کوری باید به پزشک متخصص چشم مراجعه کرد.

چه موقع به پزشک باید مراجعه کرد؟

درصورتی‌که دارای علائم شب کوری هستید و یا احساس می‌کنید در سلامت چشم نقص دارید، بهتر است به یک چشم پزشک جهت بررسی و معاینه مراجعه کنید. پزشک در جلسه معاینه‌ای که خواهد داشت سؤال‌هایی را از جمله میزان شدت علائم، زمان آغاز علائم، همیشگی یا موقتی بودن کاهش بینایی و... از شما خواهد داشت.

در واقع مراجعه زودهنگام و به‌موقع می‌تواند شما را از بسیاری مشکلات دور نگه دارد و با روش‌های ساده و غیرپیچیده درمان کند.

ایجاد شب کوری به دلایل مختلفی بستگی دارد که باتوجه‌به آنها درمان شب کوری صورت می‌گیرد. اینکه شب کوری چیست و علائم آن شامل چه مواردی می‌شود بسیار اهمیت دارد و لازم است هر فرد اطلاعاتی را دراین‌خصوص داشته باشد. اگر از دسته افرادی هستید که احساس می‌کنید علائمی همچون سردرد، چشم درد، حالت تهوع، استفراغ، تاری دید، حساسیت به نور و مشکل در دیدن اجسام از دور را دارید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ چرا که معاینه زودهنگام می‌تواند از بسیاری مشکلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر جلوگیری کند.