جنتامایسین و موارد مصرف آن

جنتامایسین چشمی، به‌صورت پماد توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شود که این نوع پماد باعث ازبین‌بردن عفونت ‌چشم می‌شود و معمولاً بعد از برخی جراحی‌ها تجویز می‌شود که در ادامه به انتقال اطلاعات بیشتری می‌پردازیم.

موارد مصرف پماد جنتامایسین

پماد جنتامایسین، یک آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های جزئی پوستی و بیماری های زیر به کار می رود:

• اگزما
  • پسوریازیس
  • سوختگی جزئی
  • بریدگی
  • زخم

مکانیسم اثر جنتامایسین چشمی

کرم جنتامایسین، با جلوگیری از رشد باکتری عامل عفونت، عفونت پوستی را از بین می‌برد.

پماد جنتامایسین یکی از داروهای درمان پسوریازیس است.

نکات قابل توصیه

ازآنجایی‌که پماد چشمی می‌تواند باعث تاری دید شود، بهتر است قبل از رانندگی یا کار با دستگاه مصرف نشود.

قبل از مصرف از عدم حساسیت به این پماد اطمینان پیدا کنید.

پماد جنتامایسین را به‌هیچ‌عنوان به شخص دیگری با علائم مشابه خودتان پیشنهاد ندهید.

از این پماد بیش از دوز تجویز شده مصرف نکنید.

مقدار مصرف پماد جنتامایسین

مصرف این دارو می‌بایست طبق دستور پزشک استفاده شود. معمولاً مقدار استفاده پماد جنتامایسین برای عفونت‌های پوستی 3-4 بار در روز بر روی ناحیه آسیب‌دیده است.

موارد منع مصرف

در صورت داشتن حساسیت حاد به‌هیچ‌عنوان از این دارو استفاده نکنید.

هشدارها

قبل استفاده از پماد جنتامایسین، به تاریخ انقضای آن توجه کنید و در صورت نداشتن انقضا از آن استفاده نکنید.

حتماً بروشور و برچسب روی دارو را بخوانید.

به طور مرتب و طبق ساعت مشخص شده از دارو استفاده کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

عوارض جانبی

هر دارو و پماد می‌تواند دارای عارضه‌های جانبی باشد که پماد جنتامایسین از این مسئله مستثنی نیست؛ برجسته‌ترین عارضه‌های این پماد شامل موارد زیر است:

به گفته پزشکان:

"پماد جنتامایسین معمولاً عوارض خاصی را به جا نمی‌گذارد اما در صورت بروز عارضه‌های گفته شده، نیاز به نگرانی نیست؛ تنها در صورتی می‌بایست پزشک را در جریان گذاشت که با استفاده از جنتامایسین چشمی، علائم خاصی بروز پیدا کند. در غیراین‌صورت، کرم جنتامایسین دارای خطر برای مصرف‌کنندگان نیست."

تداخلات دارویی برای این پماد گزارش نشده است اما بهتر است قبل از استفاده، داروهای مصرفی دیگر را از جمله پزشکی و گیاهی به پزشک معالج نشان دهید تا در صورت تداخل، دستورات و راهنمایی لازم ارائه شود.

نحوه استفاده از کرم جنتامایسین

قبل استفاده ابتدا دست‌ها و محل آسیب‌دیده را بشویید. به یاد داشته باشید که محل آسیب‌دیده را باید تمیز نگه دارید.

سپس مقدار کمی از پماد جنتامایسین روی محل آسیب‌دیده بمالید و اگر آن قسمت در فعالیت روزانه شما نقش دارد بهتر است آن قسمت را با یک باند استریل بپوشانید.

در نهایت فراموش نکنید دست‌های خود را بشویید تا پماد باقی‌مانده بر روی پوست شما به جا نماند.

مصرف در شیردهی و بارداری

در زمان شیردهی و بارداری به‌هیچ‌عنوان نباید دارویی را به‌صورت خودسرانه استفاده کرد. ازاین‌رو قبل استفاده از کرم جنتامایسین می‌بایست حتماً با پزشک متخصص مشورت شود.

نحوه نگهداری از پماد جنتامایسین

دارو را در جای خشک و خنگ و به‌دوراز نور خورشید و همچنین دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.