قطره استیل کولین کلراید (Acetylcholine chloride)

استیل کولین کلراید یا Acetylcholine chloride، دارویی است که معمولاً بعد از جراحی آب مروارید و پیوند قرنیه به بیمار تجویز می‌شود که می‌بایست حتماً با تجویز و دستور پزشک خریداری شود. در ادامه درباره قطره استیل کولین کلراید اطلاعات بیشتری را به اشتراک می‌گذاریم.

موارد مصرف استیل کولین کلراید

قطره استیل کولین کلراید،  به‌منظور تنگی مردمک چشم در موارد زیر کاربرد دارد:

برای تنگی مردمک چشم از قطره استیل کولین کلراید استفاده می شود.

مکانیسم اثر قطره چشم استیل کولین کلراید

مکانیسم اثر قطره چشم استیل کولین کلراید، همانند سایر آسترهای کولین موجب انقباض عضلات مژگانی چشم شده و منجر به تنگی مردمک می‌شود.

فارماکوکینتیک استیل کولین کلراید

شروع اثر به‌صورت سریع و طول اثر به مدت 20 دقیقه است.

مقدار مصرف قطره استیل کولین کلراید

میزان مصرف قطره استیل کولین کلراید: 0.5 تا 2 میلی‌لیتر از محلول در اتاقک قدامی چشمی ریخته می‌شود.

نکات قابل توصیه

در هنگام استفاده از این دارو، باید موارد زیر را بررسی کنید:

• قبل از مصرف قطره از عدم حساسیت به فرایندهای آن مطمئن شوید.
  • در صورت شفاف نبودن محلول و نداشتن تاریخ انقضا از مصرف آن خودداری کنید.
  • قبل مصرف دارو، برچسب قرار گرفته بر روی آن خوانده شود.
  • این محلول به‌صورت ناپایدار است، لذا مابقی دارو باید دورریخته شود.
  • بیمارانی که دچار التهاب قرنیه هستند می‌بایست از مصرف آن اجتناب کنند.

موارد منع مصرف

در صورت مبتلا بودن به التهاب قرنیه، حساسیت شدید به دارو، بیماری‌های التهابی حفره قدامی چشم و آب سیاه ثانویه مصرف نشود.

هشدارها

استفاده از این دارو ممکن است بلافاصله باعث سردرد، درد بالای حدقه چشم، مشکل در دید دور و کاهش دید شبانه گردد. ازاین‌رو بهتر است در زمان‌های حساس مانند رانندگی و کار با دستگاه مصرف نشود.

در صورت ایجاد عوارض خاص و شدید، حتماً به پزشک معالج گزارش داده شود.

عوارض جانبی

اکثر قطره‌ها و داروهای پزشکی دارای عوارض و آسیب‌هایی هستند که نیاز است بیمار قبل از مصرف با آنها آشنایی داشته باشد. عارضه‌های جانبی قطره چشمی استیل کولین کلراید، شامل کدورت عدسی و آتروفی عدسی، دید مه‌آلود، زوال عملکرد قرنیه، گرگرفتگی، افت فشارخون و تنگی نفس می‌شود.

به گفته پزشکان:

"ممکن است بعد از مصرف استیل کولین کلراید، بیشتر عوارض در فرد رویت شود و در مقابل امکان وجود هیچ یک نیز وجود دارد؛ بنابراین در صورت دیدن تعداد بیشتر عوارض بعد از مصرف قطره استیل کولین کلراید، نیاز نیست نگرانی داشته باشید."

مصرف هم‌زمان چند قطره، ممکن است باعث کاهش تأثیر و یا تداخل اثرات شود، ازاین‌رو قبل استفاده از قطره استیل کولین کلراید بهتر است قطره‌ها و داروهای مصرفی را به پزشک نشان داد تا در صورت ایجاد مشکل، راهنمایی‌های لازم صورت گیرد.

نحوه استفاده از قطره چشم استیل کولین کلراید

قبل استفاده از قطره، می‌بایست دست‌ها به‌خوبی شسته شوند و سپس در قطره را باز کنید و به‌هیچ‌عنوان با نوک قطره تماسی ایجاد نشود.

در حالتی قرار گرفته که سر به سمت عقب قرار بگیرد و پلک پایین اندکی کشیده شود.

سپس قطره را به میزان موردنیاز فشار داده تا مقدار مشخص شده توسط پزشک داخل چشم بریزد و در نهایت چشم‌ها را برای دقایقی بسته و از فشار دادن آن پرهیز شود.

مصرف در بارداری و شیردهی

زنان باردار و شیرده تنها با تجویز پزشک می‌توانند از قطره استیل کولین کلراید استفاده کنند.

نحوه نگهداری از قطره چشم

در دمای بین 15 الی 30 درجه سانتی‌گراد و به‌دوراز دسترس کودک نگهداری شود.