بیماری های شایع چشم را بیشتر بشناسیم!

دکتر مریم روشنی، فوق تخصص قرنیه و سگمان قدامی، جراح و متخصص بیماری‌های چشم و فارغ التحصیل دکترای پزشکی از دانشگاه تهران، یکی از بهترین چشم‌پزشکان در شهر تهران هستند که با تلاش، پشتکار و تبحر تا به امروز توانسته، تعداد بسیاری جراحی‌ چشم را با بهترین نتایج به سرانجام برساند؛ چشم انسان یکی از حساس‌ترین بخش‌های بدن است که به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. توجه و آگاهی نسبت به بیماری‌های چشم و درمان سریع و به موقع آنها می‌تواند از بروز مشکلات بعدی از جمله نابینایی جلوگیری کند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های چشمی می‌پردازیم.

بیماری‌های شایع چشمی کدامند؟

در حال حاضر صدها بیماری مختلف چشمی شناسایی شده است. برخی از این بیماری‌ها درمان داشته و بسیاری قابل درمان نیستند. داشتن اطلاعات کافی در رابطه با این بیماری‌های چشم، پیروی از یک سبک زندگی سالم و مراجعه منظم به متخصص چشم پزشک می‌تواند از بروز عوارض خطرناک جلوگیری کند. برخی از مهم‌ترین بیماری‌های شایع چشمی عبارتند از :

عفونت چشم دلایل مختلفی دارد و از بیماری های شایع چشم است.

آب مروارید

آب مروارید یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی و اصلی‌ترین علت نابینایی در دنیا است. این بیماری در نتیجه کدر شدن عدسی چشم اتفاق می‌افتد و باعث  کاهش تدریجی بینایی می‌شود. آب مروارید در هر سنی اتفاق می‌افتد. اما در سن بالای ۵۰ سال شایع تر است. از مهم‌ترین علائم بیماری آب مروارید می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• تاری دید
  • مشکلات بینایی به خصوص در شب‌ها
  • حساسیت به نور خورشید
  • تغییرات مکرر شماره چشم

تبخال چشمی

تبخال چشم در اثر ابتلا به نوعی ویروس به نام سیمپلکس یا HSV ایجاد می‌شود. این ویروس می‌تواند بعد از ورود به بدن تا مدت‌ها پنهان بماند. این بیماری چشم شبیه به توده یا توده‌هایی متورم ولی کوچک در اطراف ناحیه چشم همراه با قرمزی شدید ظاهر می‌شود. از دیگر علائم تبخال چشم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• قرمزی چشم و التهاب
  • سوزش و خارش
  • حساسیت به نور

عفونت چشم

عفونت چشم، مجموعه ای از شرایط است که در اثر بیماری‌های مختلفی روی می‌دهد. وقت چشم‌ها عفونت می‌کنند، قرمز شده و یا ممکن است پلک‌ها متورم شوند و ترشحات چرکی نیز از دیگر علائم عفونت چشم است.

گل مژه

بیماری گل مژه، در اثر درگیری با نوعی باکتری به نام استافیلوکوک ایجاد می‌شود. این باکتری سبب عفونت غدد چربی چشم شده و برآمدگی‌های کوچک و قرمز رنگ شبیه به جوش در لبه خارجی یا داخلی پلک ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین علل بیماری تماس دست آلوده با چشم است.

درمان‌های خانگی و مصرف پمادهای آنتی بیوتیک با مشورت پزشک از جمله مهم‌ترین درمان‌های گل مژه می‌باشد.

عیوب انکساری

عیوب انکساری از شایع‌ترین مشکلات چشمی به شمار می‌رود که شامل نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می‌شود. این شرایط اغلب با بالا رفتن سن در ارتباط است و معمولاً با استفاده از عینک و لنز قابل اصلاح خواهد بود.

پیرچشمی

پیر چشمی، بیماری نیست. بلکه شرایطی است که در اثر روند طبیعی پیری چشم اتفاق می‌افتد. پیرچشمی از دست رفتن توانایی چشم در مشاهده اشیای نزدیک است. این شرایط بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال مشاهده شده و به تدریج با افزایش سن تشدید می‌شود.

پیر چشمی می تواند سایر شرایط بینایی مانند دوربینی و آستیگماتیسم و … را پیچیده تر از قبل کند. استفاده از عینک‌های مناسب می‌تواند روند پیری چشم را کندتر کند.

انحراف چشم

انحراف چشم یا استرابیسم، وقتی ایجاد می‌شود که چشم‌ها در یک راستا قرار نمی‌گیرد. این شرایط موجب می‌شود یکی از چشم‌ها در جهتی متفاوت با چشم دیگر باشد. این بیماری در اثر ضعف عضلات چشم رخ می‌دهد و بیمار مبتلا به آن در کنترل حرکت چشم ناتوان است.

انحراف چشم از بیماری های رایج چشم در کودکان است که تا قبل از 6 سالگی راحت تر درمان می شود.

برای درمان بیماری بسته به میزان انحراف از روش‌های مختلفی از جمله استفاده از عینک یا لنز و حتی جراحی استفاده می‌شود.

خشکی چشم

بیماری خشکی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که غدد اشکی به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کنند، بنابراین سطح چشم به اندازه کافی روان نمی‌شود.

این بیماری با مصرف قطره‌های اشک‌های مصنوعی یا جراحی مجرای چشم جهت جلوگیری از تخلیه اشک درمان می‌شود.

قرمزی چشم

قرمزی چشم، علت‌های مختلفی دارد. بعضی اوقات علت قرمزی چشم جدی نیست و معمولاً با درمان‌های خانگی برطرف می‌شود. اما در مواردی این قرمزی در نتیجه ابتلا به نوعی بیماری چشم ایجاد می‌شود و نیاز به پیگیری های دقیق پزشکی دارد.

در صورتی که قرمزی چشم با علائم دیگری مانند درد، حساسیت به نور و یا مشاهده برآمدگی و تورم پلک ها همراه است‌. در اولین فرصت برای معاینه و بررسی به پزشک مراجعه کنید.

آب سیاه

آب سیاه بیماری گلوکوم، به گروهی از بیماری‌های چشمی اطلاق می‌شود که در نتیجه آسیب عصب بینایی اتفاق می‌افتد. این گروه از بیماری‌ها می‌تواند منجر به نابینایی شود. بیماری آب سیاه چشم زمان اتفاق می‌افتد که فشار مایعات داخل چشم از حد معینی بیشتر شود.

از علائم آب سیاه چشم می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• درد شدید چشم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • قرمزی چشم
  • اختلالات بینایی
  • تاری دید

با درمان زودهنگام این بیماریها می توان از عوارض آنها جلوگیری کرد. مصرف قطره و داروهای مناسب می تواند در درمان آب سیاه موثر باشد.

قرمزی چشم یکی از بیماری های رایج چشم است که عوامل مختلفی می تواند داشته باشد.

تنبلی چشم

تنبلی چشم (آمبلیوپی) یک بیماری چشمی است که در اثر تضعیف بینایی یا از دست رفتن کامل آن در یکی از چشم‌ها ایجاد می‌شود. تنبلی چشم در سالهای اولیه زندگی شروع و با افزایش سن شدت می یابد.

در صورتی که تنبلی چشم قبل از سن ۶ سالگی تشخیص داده و درمان شود، به طور کامل برطرف خواهد شد. در غیر این صورت با افزایش سن درمان نیز دشوار می‌گردد. تنبلی چشم درمان نشده ممکن است در آینده به مشکلات جدی‌تری از جمله نابینا بیانجامد. از مهمترین علائم و نشانه‌های تنبلی چشم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• تغییر یا ضعف در بینایی یکی از چشم‌ها
  • انحراف چشم یا ناهمگونی آنها
  • تغییر حالت چشم ها به سمت داخل یا خارج
  • دوبینی تاربینی
  • خستگی شدید چشم
  • کج کردن سر برای دید بهتر

بیماری‌ها چشم مشکلات جدی هستند که نباید کنار آنها به سادگی گذشت. اغلب بیماری‌های چشم در صورت شناسایی به موقع قابل درمان بوده و عوارض خطرناک را برای بیمار به همراه ندارد. اما بی توجهی به درمان بیماری‌های چشم ممکن است عوارض جدی از جمله نابینایی را به دنبال داشته باشد. بنابراین در صورتی که علائمی مانند درد چشم، التهاب، قرمزی و حساسیت به نور و … را تجربه می کنید، در اولین فرصت به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید.