سوزش چشم بعد از عمل لیزیک

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که بعد از عمل لیزیک دچار درد و سوزش شدید چشم شده باشید و علت آن را نیز ندانید؛ این مورد از رایج‌ترین مشکلات بعد از جراحی لیزیک است و باعث رننجش افراد زیادی می‌شود. در ادامه می‌خواهیم شما را با روشی ساده برای از بین بردن سوزش چشم بعد از عمل لیزیک آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

علت سوزش چشم بعد از لیزیک چیست؟

اگر عمل لیزیک را بخوبی انجام داده‌اید و بینایی شما بهبود یافته است اما چشم‌های شما خشک و دچار خارش شده است، تعجب نکنید. خشکی چشم، یکی از عارضه‌های رایج بعد از جراحی لیزیک است که حدود ۹۵ درصد افراد دارای علائم خشکی چشم بلافاصله بعد از عمل، با سوزش مواجه می‌شوند. اما اغلب جراحی محرک خشکی چشم نیست. نزدیک به نیم الی سه چهارم افرادی که دچار خشکی چشم می‌شوند قبل از جراحی علائم آن را داشته‌اند. خشکی چشم، بعد از لیزیک معمولاً با گذشت زمان بهتر می‌شود. اما در برخی موارد می‌توان به سوزش شدید و یا مزمن تبدیل گردد.

استفاده از قطره برای رفع سوزش چشم بعد از لیزیک

استفاده از قطره‌های چشم یکی از راهکارهای مفید برای رفع سوزش چشم است که باعث تسکین عوارض جانبی بعد از جراحی می‌شود. همچنین به کاهش ناراحتی و درد حاصل از جراحی کمک می‌کند. معمولاً قطره‌های تجویز شده بعد از جراحی به دو صورت است: آنتی‌بیوتیک و استروئید. قطره‌های آنتی‌بیوتیک به درد حاصل از جراحی کمک می‌کند و باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت می‌شود و قطره‌های استروئیدی نیز به کاهش التهاب و کنترل آن کمک می‌کند.

علت سوزش چشم بعد از عمل لیزیک هنوز کامل مشخص نشده است اما راهکارهای مفید برای رفع این مشکل از سمت پزشکان ارائه شده.

طبق نظر چشم پزشکان:

"علت سوزش چشم بعد از لیزیک چیست هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است که چرا این اتفاق می‌افتد. اما چشم پزشکان راهکارهای مفیدی برای رفع مشکل دارند. جراحی باعث آسیب‌دیدگی عصبی قرنیه می‌شود که در طول آن جراح با برداشتن مقداری از بافت قرنیه شکل قرنیه را تغییر می‌دهد. این اتفاق روی دید تأثیری نمی‌گذارد. اما ممکن است ارتباط بین قرنیه و غدد اشکی را از بین ببرد. اما جای نگرانی نیست. معمولاً حدود دو الی سه هفته به حالت عادی باز می‌گردد و التهاب حاصل از جراحی برطرف می‌شود."

نتیجه‌گیری

معمولاً قطره‌های چشم و دیگر درمان‌های استاندارد برای رفع سوزش چشم بعد از عمل لیزیک خوبی عمل می‌کند. اگر علائم خفیف باشد می‌توانید صبر کنید تا در ملاقات بعدی با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. اما اگر احساس درد شدید دارید یا سوزش چشم‌ها بیش از حد است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.