آیا لیزیک چشم بیهوشی دارد؟

جراحی لیزیک، به‌عنوان یکی از رایج‌ترین و موفق‌ترین روش‌های درمانی عیوب انکساری مانند دوربینی و نزدیک‌بینی، با ایجاد برشی در سطح قرنیه شروع می‌شود. بنابراین، برای بسیاری از بیماران این سؤال پیش می‌آید که آیا باید درد را تحمل کنیم و یا پیش از شروع جراحی بی‌هوش می‌شویم؟

لیزیک با بی حسی همراه است؛ نه بیهوشی

عمل لیزیک، بسیار سریع و در کمتر از 10 دقیقه انجام می‌شود. پیش از هر کاری، پزشک جراح، قطره‌ چشم را در چشم بیمار می‌ریزد که بی‌حسی موقتی ایجاد می‌کند؛ این بی‌حسی تا کمی بعد از اتمام جراحی نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین، بیمار در طول عمل متوجه هیچ‌گونه دردی نمی‌شود. به‌طورکلی، استفاده از لیزری که برای اصلاح انحنای قرنیه به کار می‌رود نیز کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین، نیازی به بیهوشی نیست.

برای عمل لیزیک نیازی به بیهوشی نیست.

بیهوشی عمومی، به‌طورکلی با عوارض و خطرات خاصی همراه است و هزینه عمل لیزیک را بدون ایجاد مزیت، افزایش می‌دهد. بسیاری از بیماران باوجود توضیحات پزشک، پیش از عمل دچار استرس و ناآرامی می‌شوند؛ اغلب پزشکان در چنین شرایطی داروهای آرام‌بخش بدون عوارض برای بیماران خود تجویز می‌کنند. درد ناشی از عمل لیزیک پس از برطرف شدن بی‌حسی ظاهر می‌شوند و با افزایش حساسیت به نور و آبریزش بینی همراه است. داروهای مسکن درد می‌توانند به کاهش یا رفع درد و ناراحتی شما کمک چشم‌گیری کنند.

بر اساس تجربه و ادعای اغلب بیماران، عمل لیزیک بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از حد انتظار آن‌ها بوده است. بسیاری افراد حتی پس از لیزیک نیز درد چندانی احساس نمی‌کنند؛ بااین‌حال، توصیه می‌شود که تا چند روز پس از جراحی به استراحت بپردازید و با رعایت نکات لازم و مراقبت مناسب، از بروز عفونت جلوگیری کنید. اثربخشی و دید بیماران معمولاً بلافاصله بعد از لیزیک به 20/20 می‌رسد؛ اما برای برخی افراد ممکن است چند روز تا چند هفته نیز طول بکشد.