زرد شدن سفیدی چشم

زرد شدن سفیدی چشم نشان از یک بیماری در بدن است. زمانی که مبتلا به این عارضه می‌شوید کاملاً گمراه هستید که می‌بایست چه‌کار کنید و احتمال بیماری در کدام قسمت‌های بدن وجود دارد. از این‌رو قصد داریم در ادامه اطلاعات کاملی را در خصوص زرد شدن سفیدی چشم به شما عزیزان منتقل کنیم.

چرا سفیدی چشم زرد می‌شود؟

زرد شدن قسمت سفیدی چشم ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. معمولاً زمانی که بیلی‌روبین در بدن افزایش پیدا می‌کند چشم‌ها شروع به زرد شدن می‌کنند. بیلی‌روبین ماده شیمیایی زرد رنگ است که در زمان تجزیه سلول‌های قرمز خون، شروع به شکل گرفتن می‌کنند. سپس کبد در اینجا کار خود را شروع می‌کند و بیلی‌روبین را از خون تصفیه کرده و از آن برای مایع صفرا استفاده می‌کنند.
حال اگر بیلی‌روبین در مقدار زیادی باشد یا کبد نتواند آن را تصفیه کند باعث می‌شود این ماده شیمیایی در بدن انباشته و در نهایت چشم‌ها را زرد کند که به این وضعیت یرقان گفته می‌شود.در این تصویر زرد شدن سفیدی چشم قابل مشاهده است.

نشانه‌ها و علائم زردی چشم در کودکان و بزرگسالان

زرد شدن سفیدی چشم می‌تواند هم در بزرگسالان و هم در کودکان رخ دهد. زمانی که شما از علائم و نشانه‌ها مطلع باشید می‌توانید با سرعت بیشتری بیماری و عارضه خود را تشخیص و به پزشک مربوطه مراجعه کنید. در ادامه به علائم و نشانه‌های زردی چشم می‌پردازیم:

• حرکات عجیب چشم
  • اختلال در بیدارشدن
  • زردی چشم
  • ناهنجاری‌های خاص ارثی
  • بیماری کبد
  • ناهنجاری‌ها و اختلال‌های خونی
  • خارش
  • درد شکمی
  • مدفوع کم‌رنگ
  • ادرار تیره
  • کسالت با احساس بی‌حالی
  • کاهش وزن بی‌علت
  • عدم توانایی در برخاستن

دلایل شایع زردی چشم

به‌وجودآمدن هر عارضه‌ای نشان از علتی است. بد نیست که از نحوه کارکرد بدن خودآگاه باشیم تا بتوانیم علت مبتلا شدن به زردی چشم را تشخیص دهیم. در ادامه به دلایل شایع زردی چشم اشاره می‌کنیم.

سنگ کیسه صفرا

قطعاتی کوچک و سنگ مانند در زیر کبد تشکیل می‌شود که سبب انسداد مجاری صفراوی می‌شود. اگر مجاری صفراوی توسط سنگ‌ها مسدود شده باشند سبب می‌شود بیلی‌روبین در خون انباشته شود.

هپاتیت

زمانی که به هپاتیت مبتلا می‌شوید کبد متورم می‌شود تنها به این دلیل که ویروس‌ها سلول‌های کبد را عفونی می‌کنند. عفونت به وجود آمده در بدن می‌تواند کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد که اگر بلندمدت باشد هپاتیت به کبد آسیب می‌رساند. ازاین‌رو کبد نمی‌تواند به‌درستی بیلی‌روبین را تصفیه کند و شما مبتلا به یرقان می‌شوید.

داروهای خاص

برخی از داروها مانند استامینوفن، پنی‌سیلین، قرص‌های پیشگیری از بارداری، استروئیدها و کلرپرومازین با یرقان ارتباط مستقیم دارند.

مالاریا

مالاریا بیماری است که می‌تواند از طریق گزش یک حشره یا ارتباط مستقیم با خون عفونی وارد بدن شود. در این میان ممکن است سلول‌های خونی از هم بپاشند یا آسیب ببینند. ازدست‌دادن سلول‌های قرمز خون سبب باعث کم‌خونی یا یرقان می‌شود.

سیروز

در عارضه سیروز بافت اسکار جایگزین سلول‌های سالم می‌شود. این روند در مدت‌زمان طولانی ادامه دارد و در نهایت بافت‌های اسکار در عملکرد کبد اختلالاتی به وجود می‌آورند که می تواند باعث زردی چشم شود.

زرد شدن سفیدی چشم، دلایل متفاوتی دارد.

کم‌خونی همولیتیک

در کم‌خونی، نون فاقد سلول‌های قرمز است. در این حالت ماده شیمیایی بیلی‌روبین بیش از مقدار نرمال آزاد می‌شود.

بیماری کبد چرب

زمانی که چربی زیاد در کبد تجمع یابد اختلالاتی در عملکرد کبد به وجود می‌آید که می‌تواند منجر به یرقان و زردی چشم شود.

مصرف بیش از حد الکل

اگر فردی در مدت‌زمان طولانی به طور مثال 8 الی 10 سال الکل بنوشد بی شک به کبد خود آسیب می‌زند. از این رو در فعالیت و عملکرد کبد، اختلال‌هایی پیش می‌آید که می‌تواند منجر به یرقان شود.

سرطان و زردی چشم

سرطان‌ها انواع و اقسام مختلف دارند که هرکدام نتایج خاص دارد. برخی از آنها سبب به‌وجودآمدن یرقان یا زردی چشم می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

سرطان کبد

سرطان کبد شایع‌ترین علت ابتلا به یرقان است. چرا که این نوع سرطان، اختلالات زیادی در عملکرد کبد به وجود می‌آورد که باعث تأثیر بر کیفیت بیلی‌روبین می‌شود.

سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا که جز سرطان‌های نادر است در ابتدا باعث ایجاد علائم نمی‌شود. زمانی که تومور بزرگ می‌شود مجاری صفراوی را مسدود و فرد منجر به یرقان می‌شود.

سرطان پانکراس

این نوع سرطان به مجاری صفراوی آسیب وارد می‌کند و در نهایت باعث انباشته شدن بیلی‌روبین می‌شود.

دلایل دیگر زردی چشم

بیماری‌هایی مانند مجرای صفراوی، کولیت زخمی، سارکوئیدوز، آمیلویدوز،پانکراتیت و سندروم گیلبرت از دیگر علائم زردی چشم هستند. افرادی که دارای این بیماری هستند می‌بایست تحت مراقبت و نظر پزشک باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

سندروم گیلبرت از دلایل زردی چشم است.

زردی چشم در نوزادان

زردی چشم در نوزادان تازه ‌متولد شده بسیار رایج است. ازاین‌رو نوزاد را در زیر نورهای خاص می‌گذارند که بدن کودک بتواند در حذف اضافی بیلی‌روبین اقدام کند.
میزان بالای بیلی‌روبین در نوزادان می‌تواند سبب ازدست‌دادن شنوایی، تشنج و آسیب مغزی شود. از این رو برای اجتناب از این مشکلات می‌بایست به‌طور مرتب سطح بیلی‌روبین نوزاد توسط پزشک بررسی شود.
نوزاد می‌تواند از طریق مدفوع بیلی‌روبین اضافی را دفع کند. از آنجایی که شیر مادر کمک به مدفوع بیشتر می‌کند بهتر است که نوزاد از شیر مادر استفاده کند.

تصورات غلط درباره زرد شدن چشم

تصورات غلط زیادی در خصوص زردی چشم وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود:

• برخی از غذاها و خوراکی‌ها می‌تواند باعث زردی چشم شود.
  • مصرف بیش از اندازه مواد غذایی حاوی ویتامین A می‌تواند باعث زردی چشم شود.
  • شخصی که دارای زردی چشم است به دلیل مصرف الکل زیاد به آن مبتلا شده.

عوارض احتمالی زردی چشم چیست؟

هر بیماری دارای عوارضی است که زردی چشم نیز به این صورت است. در نوزادان این عوارض می‌تواند شامل فلج مغزی، ازدست‌دادن شنوایی و مشکلات دندان و بینایی باشد. اما در بزرگسالان این عوارض متفاوت است که در ادامه به عوارض زردی چشم بزرگسالان اشاره می‌کنیم:

• آب آوردن چشم
  • واریس مری
  • نارسایی کلیه
  • پرفشاری ورید باب
  • انسفالوپاتی کبدی

درمان زردی چشم

درمان زردی چشم برای هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد. چرا که هر فرد به دلیل وجود یک بیماری به آن مبتلا شده است. برخی از افراد با مصرف دارو و رعایت تغذیه درمان می‌شوند و برخی دیگر که دارای مشکلات حاد هستند تنها با جراحی نتیجه موردنظر را به دست می‌آورند.
به‌خاطر اوج نگرفتن بیماری، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد و باتوجه‌به تشخیص وی روند درمان را آغاز کرد.

درمان زردی چشم با توجه به تشدید آن متفاوت است.
درمان خانگی زردی چشم

شاید فکر کنید که با کمک درمان خانگی می‌توان از شر زردی چشم رها شد. لازم است بدانید درمان زردی چشم به روش درمان خانگی تنها مناسب افرادی است که در سطح پایینی از این بیماری قرار دارند و در اوج  یا تشدید بیماری نیستند. البته می‌توان از درمان‌های خانگی در کنار درمان‌های پزشکی به‌منظور التیام نیز استفاده کرد. در ادامه به برخی از تأثیرگذارترین درمان‌های خانگی زردی چشم اشاره می‌کنیم.

• استفاده از لیمو و نمک سیاه
  • استفاده از گوجه‌فرنگی
  • افزایش مصرف مایعات
  • افزایش مصرف حبوبات، گوشت گاو و سبزی‌ها
  • پرهیز از مصرف الکل و سیگار
  • استفاده از آب نیشکر برای بهبود وضعیت کبد
  • خمیر ریحان و آب تربچه
  • استفاده از روغن‌های گیاهی
  • استفاده از روغن با اسانس رزماری
  • استفاده از روغن با اسانس لیمو
  • مصرف آب انگور سبز
  • استفاده از سیر
  • استفاده از زنجبیل
  • مصرف ماست
  • مصرف پونه کوهی

چه زمانی باید برای زردی چشم به پزشک مراجعه کرد؟

مراجعه به‌موقع به پزشک می‌تواند سبب جلوگیری از بسیاری عارضه و مشکلات دیگر شود. تشخیص این بیماری در کودکان به‌واسطه نوع غذا خوردن و رنگ پوست قابل‌شناسایی است. اگر کودک شما میل به غذا ندارد و گریه‌های بلند دارد امکان مبتلا شدن به این عارضه در وی وجود دارد. همچنین اگر رنگ پا و بازوهای او به‌صورت زردرنگ است نیاز است که او را نزد پزشک متخصص ببرید.
در افراد بزرگسالان نیز مراجعه به‌موقع به پزشک دارای اهمیت است. زمانی که فرد احساس می‌کند دچار اختلالاتی شده و همچنین میل به غذا خوردن ندارد می‌بایست به پزشک در اولین فرصت مراجعه کند.
البته به یاد داشته باشید انتخاب پزشک متبحر و باتجربه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس سعی کنید با انتخاب پزشک باتجربه، روند درمان خود را تسریع ببخشید.

زرد شدن رنگ چشم جز بیماری‌های رایج به‌خصوص در نوزادان است. به همین خاطر است که نوزادان را در هفته‌های اول به‌دنیاآمدن در بیمارستان نگهداری می‌کنند تا تمامی این عوامل و میزان بیلی‌روبین را مورد بررسی قرار دهند. به‌وجودآمدن زردی چشم چه در بزرگسالان و چه در نوزادان اغلب به دلیل مقدار بیش از اندازه بیلی‌روبین است. با تشخیص زودهنگام و مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند روند درمان را بسیار ساده و کوتاه کرد.