برای تماس و مشاوره رایگان کافی است روی هر یک از بنر‌های زیر کلیک نمایید!

افتادگی پلک

Ptosis یا افتادگی، می تواند یک یا هر دو پلک را تحت تاثیر قرار دهد.در این حالت، لبه های پلک بالا از حالت طبیعی پایین تر می افتد و بعضی اوقات می تواند تمام یا بخشی از مردمک را بپوشاند.

در چنین شرایطی،آسیب یا ضعف عضله Levator (عضله بالا برنده)، که مسئول بالا نگه داشتن پلک ها می باشد، منجر به عدم کنترل کافی پلک و افتادگی آن می شود.این اتفاق می تواند؛ثابت، متناوب و یا پیش رونده باشد.

زمانیکه افتادگی پلک ، یکی از پلک ها را درگیر کند، تشخیص آن در مقایسه با پلک سالم آسانتر است ، اما بروز افتادگی در هر دو چشم، این تشخیص را به مراتب دشوارتر خواهد کرد.

علل افتادگی پلک

-نقص مادرزادی

-روند عادی پیری

-آسیب عصب

-مشکل پزشکی مرتبط با بیماری

-وجود گل مژه

-سردرد و میگرن

جراحی چشم

مشكلات ناشي از افتادگي پلك در كودكان

افتادگي پلك به دو دليل مي‌تواند باعث تنبلي چشم شود:

الف) انسداد مسير بينايي چشم

ب) ايجاد تاري ديد
البته افتادگي پلك ممكن است انحراف چشم را مخفي كند و در اين مورد نيز مي‌تواند منجر به تنبلي چشم شود. نوع اكتسابي كه شايع‌ترين نوع اين بيماري است، به دليل اختلال در ماهيچه بالا برنده پلك فوقاني رخ مي‌دهد كه ممكن است اثر افزايش سن، بروز اشكالي در اعصاب مربوط به اين ماهيچه‌ها يا آسيب پلك در اثر تومورها، التهاب‌ها يا وارد شدن ضربه به پلك ايجاد ‌شود.

مشكلات ناشي از افتادگي پلك در بزرگسالان

افتادگي پلك خستگي زودرس پلك و چشم را به دنبال دارد، جلوي ديد را مي‌گيرد و مشكلات پوستي ايجاد مي‌كند. زماني كه خستگي ديد ايجاد شود، فرد مجبور مي‌شود ابروهايش را بالا دهد تا جلوي ديدش باز شود؛ زماني كه اين كار به طور مداوم در طول چند ماه انجام شود، پيشاني دچار چين و چروك مي‌شود، تناسب چشم و ابرو از بين مي‌رود و ماهيچه پلك شل مي‌شود كه همين مساله بعدها مشكلات زيادي را براي فرد به‌وجود مي‌آورد.

به محض تشخیص علت دقیق افتادگی پلک، می توان نسبت به درمان آن اقدام نمود.

اگر علت ایجاد آن، مربوط به سن باشد،با انجام یک عمل جراحی زیبایی پلاستیک بالا بردن پلک می توان این حالت را اصلاح کرد.

در صورتیکه فرد به طور مادرزادی با افتادگی پلک متولد شده باشد،پزشک متخصص به منظور اصلاح و جلوگیری از وخیم شدن آن، انجام عمل جراحی را توصیه کرده و چنانچه افتادگی پلک به علت بیماری های عصبی و عضلانی یا بیماری های چشم باشد،پزشک با تجویز دارو آن را درمان خواهد کرد.

***********

نظر

© 2018 بهترین پزشکان ایران . All rights reserved.

Log in with your credentials

Forgot your details?